Svar: Vækst igen
6. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Hvis din sundhedsplejerske er syg, hvem har så vejet din dreng? Det er ret vigtigt at du får en præcis vægt og en vurdering af hvordan din dreng i øvrigt trives, følger sin kurve osv. og jeg vil derfor anbefale dig at du enten kontakter jeres læge eller ringer til sundhedsplejen og beder om at få besøg af en anden. Det er muligt at lægge besøg, når der er behov og det lyder som om I har et behov:o)
Når det er sagt, så vil jeg holde fast i at din dreng med den alder han har umiddelbart ikke behøver mere end 4 gange amning dagligt, - det er netop vigtigt at han ikke drikker så meget mælk hos dig, at han ikke føler lyst til anden mad. Han har en alder nu, hvor han skal igang med mere mad og det er det, han skal tage på af. Hvis du fortsætter med at amme ham ekstra meget, så tager han højst sandsynligvis ikke yderligere på - her skal der anden mad til. Men igen er det vigtigt at du taler med en som kan se din dreng og vurdere ham, det kan jeg jo ikke herfra, hvor jeg sidder.
Planen jeg sendte dig sidst er med 5 amninger og det burde være nok til at sikre hans behov for mælk. Det er meget vigtigt at du får ham til at spise anden mad, og hvis grøden på ingen måde er interessant så må du give ham grøntsagsmos og kød, sovs, - mere familiemad som smager af noget. Det hjælper ofte at give mad som er lidt krydret og han må gerne få kødsovs eller lignende, hvor kødet ikke er svitset hårdt på panden men mere har stået og simret i tomatsovs - det er helt okay. Nogle børn er også vilde med boller i karry:o)
Så prøv dig frem og har du travlt en dag eller passer det ikke med den mad I andre spiser, så må du give ham noget på glas. Køb de produkter som svarer til børn efter 6 måneder og gerne noget hvor kød og fisk indgår.
Sæt ham i den høje stol og sæt dig foran ham, så I har øjenkontakt. Brug din mimik, åbne munden når du nærmer dig med skeen, sige "mmmammm" osv. så han virkelig får fornemmelsen af at det er lækkert. Hold hans opmærksomhed og lad være med at holde lange pauser imellem hver ske, for så mister han koncentrationen - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke - fast jævn strøm hvor du virkelig appellerer til ham og til at det er rigtig lækkert.
Når han har fået sin mad, så sætter I jer sammen ved bordet og her giver du ham så en brødskorpe eller lignende at sidde med. Det er vigtigt at han får fornemmelsen for at smage forskelligt og at det er lækkert at sidde med noget i munden, bløde det op med spyt osv. Det er også vigtigt for hans mundmotoriske udvikling. Hvis storesøster spiser noget og gerne vil dele med ham, så lad hende gøre det. De storesøstre kan nogle gange noget vi andre ikke kan:o) Du kan jo også prøve at lade hende give ham grøden...
Måske skal du forsøge at starte dagen med en portion grød og så springe morgenamningen over og amninger om natten skal du helt undgå. Jeg ved godt det er svært, men det er vigtigt. Som jeg skrev til dig tidligere, så er det vigtigt at udnytte de vinduer der er i de forskellige aldre...
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske