Svar: Menstruation mens jeg ammer?
11. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Anne Kirstine
Du kan sagtens få menstruation selvom du ammer. Af samme grund kan amning ikke bruges som præventionsmiddel, hvilket nogle fejlagtigt tror.
Mange kvinder lider af voldsomme menstruationssmerter, som du, men heldigvis er det også sådan, at det at føde et barn ofte hjælper på dette. Det er derfor ikke sikkert at du vil blive så dårlig som du tidligere har været, simpelthed fordi der gennem graviditet og fødsel er sket forandringer både i livmoder og ved fødsel, samt hormonale ændringer.
Naproxen er det man kalder for NSAID-præperat. Det bruges især ved gigtsygdomme og givgtsmerter, men gives også til andre smerter. Naproxen udskilles i ringe mængde i modermælk og der er ikke beskrevet bivirkninger hos det ammede barn. Du kan læse mere om præperatet på www.lmk.dk
Det er naturligvis aldrig hensigtsmæssigt at tage medicin når man ammer, da en lille del jo altid vil gå i mælken. Men det kan jo være nødvendigt, som du også selv skriver, kan du jo ikke gå rundt og besvime.
Jeg synes du skal se, hvordan det går med dine menstruationer, og hvor voldsomt det bliver. Måske er du heldig at fødslen vil hjælpe dig:o) Hvis ikke så synes jeg du skal tage kontakt til din læge og høre om Naproxen er at anbefale frem for et andet præperat. Eller hvad han/hun i givet fald vil foreslå i stedet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske