Svar: Søvnvaner, madvaner og amning
10. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå at du er træt, men det må din søn da også være?:o)
Som du selv er inde på så hænger tingene jo sammen. Jeg er helt sikker på, at hvis du får skruet ned for amningen, så bliver der plads til mere rigtig mad, og når han begynder at spise sufficient, så bliver han også mere mæt og vil derfor sove meget bedre.
Jeg er i tvivl om, hvor langt din søn er med hensyn til mad. Men nu rådgiver jeg ud fra hans alder:
Et barn på 9 mdr kan stort set spise det samme son resten af familien. begynd med at give ham bryst om morgenen, som han kender og er vant til.
Når I så står op og er kommet i tøjet giver du ham en portion grød f.eks. øllebrød. Hvis I er tidligt oppe giver du ½ bolle med ost/smør om formiddagen og evt. lidt frugt.
Til frokost skal han ahve rugbrødshapser med diverse pålæg og tilbehør af forskellige grøntsager (agurk, tomat, majs, ærter).
Eftermiddag en lille skål yoghurt evt. med drys eller frugt mos og ½ bolle med smør og lidt banan eller lignende.
Før aftensmad, kan være en lille tallerken med lidt grønt på, hvis han kan spise det. Selve aftensmaden skal være som i spiser, dvs stykker af kød, fisk, grøntsager og gerne lidt frugtmos/frugtgrød som dessert.
Sen aften ammer du igen.
Du ammer således kun morgen og aften. I løbet af dagen giver du ham mælk og vand af kop. Hvis du ikke kan springe amningen over midt på dagen, så kan du amme her i et par dage endnu, men ellers fjerner du det brystmåltid og erstatter med mad og mælk på kop.
Efterhånden som han får mere mad og vænner sig til ikke at blive ammet så meget, bliver han forhåbentligt mere rolig. Når han skal puttes i løbet af dagen sørger du for at give ham en ny rutine, som ikke indbefatter amning. Efterhånden vil du så også kunne putte ham om aftenen efter samme princip som du gør om dagen. Når han vågner om natten skal I tilbyde ham vand og ikke bryst.
Det lyder så simpelt, men jeg ved godt at det bliver lidt hårdt for jer indtil den nye rytme er på plads. Det bliver dog ikke lættere af at vente, og det er jer som forældre der skal ændre på tingene, hvilket I ligeså godt kan gøre først som sidst:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske