Brev:
Søvnvaner, madvaner og amning
10. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Søvnvaner, madvaner og amning
Jeg har en søn på 9 måneder, der endnu ikke sover igennem. Han bliver puttet i sin egen seng, men kan ikke selv finde ud af at falde i søvn - det sker enten ved brystet eller når vi går rundt med ham.
Han vågner utrolig mange gange natten igennem - der er sjældent to timer imellem at han vågner og oftest ½ time imellem. Længere henne på natten kan han godt tage et ryk på 2-2½ time. Tidlig morgen (mellem kl. 3 og 4) vågner han så op og er helt vågen - så ligger han ca. 1½ time og leger for sig selv, dog vil han ikke ligge i sin egen seng, kun i vores.
Alt i alt giver det nætter med utrolig megen forstyrrelse og frustration og meget meget lidt sammenhængende søvn. Når han vågner græder han utrøsteligt - jeg tror ikke han vågner for at spise, men ofte er det den eneste måde at få ham til at falde til ro. Hvordan bryder jeg den onde cirkel?
Samtidig har han utrolig dårlige madvaner i løbet af dagen, sandsynligvis fordi han jo tanker op i løbet af natten. Han vil helst ammes hele tiden og spiser kun modvilligt rigtig mad.
Der er altså mange ting vi skal rette op på: Dårlige søvnvaner, start på ordentlige madvaner og afslutning af amningen. Men vi kan ikke helt gennemskue, hvordan vi skal gribe det an.
Jeg håber, at du kan hjælpe - lige nu virker det ret håbløst.
Venligst
En træt mor