Svar: Stædig 8-årig med temperament
10. januar 2004
Alder:
8 år
Kære frustrerede mor
Du er ikke alene,- der er andre forældre, som har det præcis som dig og det er utrolig svært at tackle.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Jeg har en datter", som også står beskrevet i bogguide her på siden. Nogle af de ting jeg skriver til dig her, stammer fra den bog.
Piger i alderen 8-12 står ved en ny tærskel i deres liv. Hun begynder at vende sig væk fra forældrene og istedet se verden udefra og forholde sig til den. Alt hvad man som forældre siger bliver draget i tvivl, hun føler at hun selv kan alt hvad hun vil og man kan som foældre opleve en datter der i det ene øjeblik virker så voksen, at man ikke forstår hvor tiden er blevet af, og det næste øjeblik beder hun om hjælp til noget som hun sagtens selv kan klare. Når hun beder om hjælp beder hun både om kærlighed og det at vi som forældre har tillid til at hun kan selv.
Jeres datter er fuld af styrke og livsmod, men er også meget sårbar. Veninder betyder meget for hende og venindeforhold tages dybt alvorligt. Der opstår derfor venindedramaer, hvis et forhold trues. Der sker utroligt meget i pigens indre i denne periode og selvom hun i kraft af sin alder er i stand til at tage et større ansvar, så er hun splittet imellem at ville være voksen og fornuftig og stadig være mors og fars lille pige.
Følelserne udvikles for alvor. Både i forhold til hvordan hun føler sig selv, men også følelser overfor forældre, veninder og andre. "Hvis man husker at piger sætter kontakt over alt andet i deres forhold, forstår man bedre hvad der ligger bag hendes forseelser og behøver ikke at opfatte dem som personlige fornærmelser" (Citat fra bogen: Jeg har en datter).
Håber at noget af ovenstående kan hjælpe jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske