Svar: Flytning uden problemer
10. januar 2004
Alder:
9 mdr.
Da jeres søn på nuværende tidspunkt sover i sin egen seng og er ved at lære at sove igennem, så tror jeg at den bedste løsning vil være at flytte ham i eget værelse med det samme.
Hvis I flytter og så venter nogle måneder med at flytte ham ind i sit eget værelse, så når han at blive så gammel, at han vil være meget mere bevidst og måske nægte at sove i eget værelse det nye sted, fordi han er vandt til at sove hos jer.
Dertil kommer at han i takt med at han bliver ældre også vil drømme mere om natten og derfor være mere urolig og vågen. Hvis han fra starten har en vane og rutine med at sove i eget værelse, bliver perioden med drømme om natten nemmere for jer alle.
I skal naturligvis gøre værelset hyggeligt og give ham en lille lampe, der kan være tændt om natten. Men det vigtige er at han fortsat sover i den seng som han kender, da det er med til at give tryghed.
Med hensyn til hovedpude, så synes jeg at børn skal være forholdsvis gamle før man giver dem en rigtig pude (omkring 2 år). I stedet kan i komme en stofble inden i et lille pudebetræk,- det kan han også putte med. Derudover kan I hæve hovedenden på hans seng lidt, ved evt. at komme et ringbind ind under madrassen.
Børn kan godt blive stressede af flytning og det er rigtig godt at I har lavet en aftale med mormor om at hun passer ham imens det står på. Men hvis I ellers sørger for at være der for ham, når I er sammen, så er det der giver størst tryghed jo at mor og far er der, og så vil flytningen sandsynligvis gå helt uden problemer. Når han mærker at i er glade og rolige, bliver han det også.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske