Svar: 12 mdr. - god måde at trappe ud af sutteflaske?
9. januar 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Lisbeth
Modermælkserstatning er et fuldgyldigt næringsprodukt, der kan anvendes som alternativ til modermælk fra fødslen. Sammensætningen er tilpasset spædbarnets behov for alle næringsstoffer inkl. salte, mineraler og vitaminer.
Efterhånden som barnet bliver ældre, begynder det også at få anden mad. Fra 9-12 mdr´s alderen er den egentlige overgangsperiode slut og barnet kan så spise af den øvrige families mad. Derfor bliver sødmælk efterhånden også den dominerende mælketype for barnet.
Sutteflaske bruges under normale omstændigheder kun til modermælkserstatning og saft, juice og andre søde drikke frarådes i flaske. Den væske som barnet skal indtage i forbindelse med måltider bør indtages af kop. I en alder af et år børn barnet kunne indtage sit væskebehov af kop og derfor ikke flaske. Det at give flaske har desuden også den ulempe at man ofte giver flasken til barnet, når barnet bliver lagt til at sove, hvorfor man ikke får børstet tænder efter flaskegivning. Der er således øget risiko for cariesudvikling.
Når du vil trappe ud af sutteflasken så er der enten den mulighed at stoppe, når der ikke er flere gode flaskesutter tilbage. Hvis du ikke køber nye, så er der ikke nogen og hvis din datter ser at flaskesutten er "blevet væk", så kan du være heldig at hun accepterer det efter et par dage.
Du kan også gøre det, at du går over til at give vand i flasken i stedet. Det har hun sikkert ikke så meget lyst til og så går det af sig selv. Der kan også ske det, at hun begynder at drikke vandet i stedet, men det er også bedre for tænderne og vil gøre det nemmere at gå over til at have en kop med vand stående, når hun vågner og er tørstig.
Det er rigtig flot at I har fået aftenflasken væk uden brok. Jeg er sikker på at det nok skal gå i løbet af dagen også. Da I har en måned til I skal flytte kan du vælge at stoppe med flasken nu. Det burde du kunne nå, så det er et afsluttet kapitel, før flytningen. Du kan også vælge at bibeholde flasken til I er flyttet, men kan risikere at det så vil trække ud, da hun måske vil bruge flasken som tryghed det nye sted.
I vuggestuen vil hun klare sig uden flaske, så det skal du ikke se som noget problem. Her får hun en ny vane/rutine, når hun skal sove.
Væskemangel burde ikke blive et problem. Din datter er sund og rask og føler naturlig tørst. Tilbyd hende hvad du kan af kop og stol på at hun selv regulerer det.
Fortsat held og lykke
Bliver hun 1½ år før I finder ud af at stoppe med flaske, så sker der efter min mening ikke noget ved det. Men jo ældre hun bliver, jo mere bevidst bliver hun også omkring behovet for flaske og jo sværere bliver det at ændre den vane. Når hun en alder, hvor hun forstår valgmuligheder, så kan det være en fordel at lade hende vælge imellem enten at få flaske eller få en godnathistorie - på et tidspunkt vil hun hellere have historien.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske