Brev:
12 mdr. - god måde at trappe ud af sutteflaske?
9. januar 2004
Alder:
12 mdr.
12 mdr. - god måde at trappe ud af sutteflaske?
Min datter er 12 mdr. og får stadig modermælkserstatning på sutteflaske. Jeg ammede hende fuldt ud til 9 mdr. og ammer nu kun morgen, men det tager hende kun 1-2 minutter/bryst.
Aktuelt får hun 2 x 200 ml modermælkserstatning (formiddag + eftermiddag) samt 150-200 ml majsvælling ved sovetid. Derudover dagligt ca. 75 ml A38 og 25-50 ml modermælkserstatning i grød (morgen).
Jeg har ikke givet hende sødmælk, da hun får modermælkserstatning. Men hun drikker det gerne. Ved de 3 måltider får hun vand i tudekop – drikker dog max 50 ml pr. måltid.
Ifølge mit regnestykke får hun samlet af væske: ca. 800-900 ml. Jeg tilbyder vand af tudekop løbende gennem dagen, men fornemmer ikke det bliver til mere end et par slurke ad gangen.
Hun er ca. 12 kg og spiser ellers vores kost.
Jeg fornemmer, at hun forbinder sutteflaskerne med hygge - udover formentlig også at være tørstig. Hun giver klart signal (uro, græder), hvis jeg overskrider tiden med sutteflasken - specielt formiddags- og eftermiddagsflasken, så jeg tror også hun venter på dem!
- Kan du vejlede mig i en god måde at få trappet sutteflaskerne med modermælkserstatning ned? - og samtidig få hende op på 1 liter indtag daglig?
Jeg er selv parat til at forsøge, men også lidt bekymret for, hvordan jeg skal få hende op på et væskeindtag på 1 liter daglig, når jeg skærer det (sikre) indtag, hun får fra mængden (500-600 ml) i de 3 sutteflasker.
- Og så måske et dumt spørgsmål: Hvorfor skal man egentlig skifte til komælk i stedet for modermælkserstatning? Hvad er forskellen på ”mælketyperne”?
- Og et mere: Hvorfor er det egentligt, at de skal holde op med sutteflaske ved 1 års alderen? Jeg er flere steder i bøger stødt på denne anbefaling, men jeg synes ikke, jeg helt kan finde en god begrundelse herfor – andre steder har jeg læst ved 12-18 mdr. alderen.
Hun skal først i vuggestue ved 16 mdr. alderen, hvor jeg skal starte arbejde. Vi skal flytte i hus om 1 måned. Hun sover for det meste hele natten igennem – i egen seng ved siden af vores.
Gennem 2 dage nu har vi pillet aftenflasken fra uden brok.
Håber du har et godt råd.
Venlig hilsen
Lisbeth