Brev:
Amning, vitaminer, mad og søvn
8. januar 2004
Alder:
7 mdr.
Amning, vitaminer, mad og søvn
Kære Brevkasse
Undskyld det lange brev, men jeg har mange tvivlspørgsmål - både om kost, vitamintilskud og søvn ... og jeg håber, at jeg som udlandsdansker også kan tillade mig at spørge dig til råds.
Jeg er en dansk kvinde bosat i Spanien med min engelske mand og lille skønne datter på nu snart 7 måneder.
Jeg blev gravid efter et års ophold her i Spanien, oplevede en fantastisk professionel behandling som gravid og valgte derfor også at føde hernede. Ved en noget dramatisk fødsel fik vi vores vidunderlige datter, Emma Rose, som er en glad, vågen og energisk pige.
... men nu, hvor jeg er blevet mor, savner jeg noget så forfærdeligt det danske sundhedsplejerske-system. Hernede går man kun til børnelæge og børnesygeplejerske hver anden måned til mål, vægt og vaccination ... med meget kort tid til samtale og rådgivning. Hertil kommer, at kulturen og traditionen i forhold til småbørnspleje er meget anderledes fra, hvad jeg har med mig fra Danmark. Foreksempel er det usædvanligt at amme, og hvis man ammer er det højst i en fire måneder (grundet kort barselsorlov). Så jeg møder stor undren og kritik i forhold til min måde at gribe tingene an på.
Jeg ammer stadig, og både jeg og min datter nyder det meget. Indtil Emma Rose var omkring fire måneder, trivedes hun stort med kun min mælk, men derefter virkede hun meget sulten ... med mange nattemåltider. Hun er nu også begyndt at drikke hurtigere og mindre, og lader sig meget let distrahere.
Børnesygeplejersken indrømmede, at hun havde svært ved at rådgive mig, fordi jeg stadig ammer, men vi blev enige om, at jeg skulle prøve at følge den gængse spanske kost. Jeg startede derfor med frugtmos og grød, da Emma Rose var fem måneder, og med grøntsagsmos, da hun fyldte seks måneder, og nu i et par dage vælling uden gluten lavet på modermælkserstatning.
Nu har min datter ikke en særlig fasttømret rytme, men en nogenlunde typisk dag vil være amning ved morgenmåltid ca. klokken otte. En lille tår efter mogenbad ca. klokken 10. Grøntsagsmos ca. klokken 13, eventuelt med lille tår "babs" som dessert. Frugtmos ca. klokken 16, eventuelt med en lille tår som dessert. Vælling klokken ca. 18.30 - 19.00, og godnatbabs ca klokken 19.30. I løbet af natten vågner hun mellem to-tre gange, og jeg ender som regel med at amme hende én til to gange. Det skal siges, at min datter næsten altid kun drikker af ét bryst ved hver amme-tur. Ved måltiderne spiser hun stadig kun lidt, måske en 10-12 teskefulde, og jeg giver hende små tåre vand ad kop.
Du skal også vide, at hun bevæger sig meget i løbet ad dagen (kunne sidde selv 5½ måned gammel, og er nu begyndt at "orme" sig baglæns og vil "stå selv" med kun lidt støtte i hænderne. ) Dertil kommer at hun i løbet af dagen ikke sover meget. Nogle dage tager hun to små lure på en halv times tid. Andre en kort på ½ time og en lang på 1½ til 2 timer, og endelig nogle dage kun en tyve minutters tid (så er vi begge MEGET trætte klokken 19!)
Men nu til mine spørgsmål:
1) Hernede giver man slet ingen vitamintilskud, hverken D eller jern. D på grund af den store grad af sollys, og jern pga en stor tiltro til og lang tradition for "sund kost". Men jeg er bekymret for, at Emma Rose mangler begge dele. D fordi jeg jo ikke udsætter hende for direkte sollys. Og jern fordi hun ikke spiser særligt meget mad, og fordi hun kun får lidt jernberiget vælling og modermælkserstatning. Lægerne griner blot lidt ad mig, når jeg bliver ved med at påpege det ... men hvis jeg nu vælger at give fx. jerntilskud, hvor meget skal jeg så give? Og hvilket præparat? Og hvad med D?
2)Jeg synes, det er svært at få "presset" al den mad og amning ind i løbet af en dag! Svært at etablere en god rytme med plads til gåture og lure i løbet ad dagen. Er det fordi, jeg ammer for meget? Men skal hovedparten af Emmas kost ikke stadig være modermælk? Er det forkert at bruge modermælkserstatning i vællingen? Virker min "kostplan" god nok?
3)... og nu til søvnrytmen. Helt fra nyfødt har Emma Rose sovet meget lidt i løbet ad dagen, og har ikke haft nogen fast rytme. Jeg har altid haft meget svært ved at lægge hende i sin egen seng, har brugt timer om natten på det. Hun har tillige altid vågnet to til tre gange om natten og virker ofte meget sulten. Efter tre-fire måneder med MEGET lidt nattesøvn (det er kun mig, der tager sig af Emma i løbet af natten), var jeg så træt og frustreret, at jeg begyndte at amme Emma i sengen. Da hun vågnede, hver gang jeg forsøgte at lægge hende i sin egen seng, blev det efterhånden til, at hun sov i vores seng. I denne periode har hun sovet meget bedre, men stadig med ca. to natteamninger. (Det skal også nævnes, at jeg altid har puttet Emma med amning, også i løbet ad dagen).
... MEN. Nu har min mand så krævet at få sin seng (og sin kone!) igen. Og jeg kúnne mærke, at jeg alligevel ikke rigtigt fik sovet, når jeg hele tiden skulle være på vagt for, om Emma nu var OK. Derfor blev vi enige om, at Emma Rose nu efter jul skulle flytte ind på sit eget værelse og sove i egen seng. Dog er vi meget uenige om måden at gribe det an på.
Jeg er meget imod "græde-ud" metoden. Jeg har valgt at sige, at jeg går ind til Emma, når hun græder, viser hende at jeg er der, tager hende op, hvis hun er ulykkelig, og lægger hende tilbage igen. "Problemet" er, at hun ganske enkelt ikke vil sove i sin egen seng, og at jeg nu har meget svært ved at putte hende, fordi jeg jo ikke kan amme hende så ofte som tidligere. Derfor bruger jeg nu igen timer om natten på at holde i arm, nynne, lulle ... og ender med at sove med hende på en madras inde på hendes værelse, for at hun i det mindste får blot lidt søvn.
Jeg kan selv se det komiske i det ... men er også meget forvirret og fortvivlet. Ja, føler mig i disse dage som en "ond" og uduelig mor ... og nu gik det jo lige så godt!!! Også på dette område har jeg følt mig meget alene hernede, da de her hælder mere til den hårde "det-er-kun-sundt-for-lungerne-at-græde-ud" holdning, og fordi de fleste børn får modermælkserstatning og jo derfor har en helt anden søvnrytme end Emma Rose.
Hvad vil du råde mig til? Er vi alt for hårde, og kræver vi for meget af Emma Rose for tidligt? Jeg får aldrig min mand til at gå med til at sove med Emma i sengen igen ... han er meget mere konsekvent end jeg. Men er der en blød mellemvej? Eller en løsning på at få hende til at sove i egen seng?
Atter en gang undskyld det lange brev. Jeg håber, du har tid til at sende et par råd til en lidt træt og forvirret udlands-mor.
Kærlig hilsen,
Birgit
PS. ... som trods træthed og forvirring NYDER at være Mor :o)