Svar: For tidligt født (nu 2½ år) og dårlige spisevaner
8. januar 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Sarah Kruuse Lund
Børn der bliver født før tid, kan få forskellige "eftervirkninger" og det at have spiseproblemer kan godt være en følge.
Jeres datter er nu 2½ år,- hvor er jeres egen sundhedsplejerske og læge henne i billedet? Det er meget sævrt at rådgive jer gennem et brev, da jeg ikke kender jer og jeres datter. Spørgsmålet er jo også hvorvidt din datters spiseproblemer skyldes en "dårlig vane" eller vitterligt hænger sammen med at hun er født for tidligt, hvilket er svært for mig at vurdere.
Som forældre prøver man jo ofte i den bedste mening at give efter for barnets ønsker og pligtskyldigt lave mad, som man ved barnet vil tage til sig. Det sker naturligvis af bekymring og fordi man ønsker at barnet jo skal have et eller andet.
Børn der ikke får trænet deres tyggefunktion inden de er et år, kan få problemer længe og nægte at spise alt, hvad der ikke er findelt. Et barn har en utrolig god hukommelse og vil ikke ønske at ændre spisevaner. Der er derfor forældrene der må være enige om, hvordan man skal få ændret på situationen og hjælpe hinanden til at holde fast på dette.
Det er jo os der som voksne ved hvad der i sidste ende er bedst for barnet. Det er også os som handler og det der er i køleskabet er det man har mulighed for at få. Findes der ikke pureret mad, så kan man af gode grunde ikke få det:o)
Det er en god idé at lade jeres datter blive i dagplejen, men også i dagplejen er det vigtigt at jeres datter får den samme mad som de andre børn. Hvis man kan klare spiseproblemerne hjemme, er dette naturligvis det bedste. Hvis barnet ikke er i trivsel, så kan det blive så alvorligt at det skal indlægges på sygehuset.
Jeg vil foreslå jer at tage kontakt til både een læge og/eller sundhedsplejerske og derudover at henvende jer til dansk præmatur forening (se under link), hvor der findes rådgivere omkring spiseproblemer og fortidlig fødte.
Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske