Svar: Movicol og forstoppelse
9. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Olivers mor
Det lyder sandelig som om at I har fået rigtig godt gang i Olivers mave, selvom det har været nogle hårde dage for jer alle. Dejligt at det fungerer nu og derfor tænker jeg også at du skal bibeholde den plan I nu har, netop fordi det fungerer.
Normalt anbefaler man ikke at laktulose gives i flasken fordi du så ikke kan være helt sikker på at han får den mængde hans skal have - men i jeres tilfælde, så betyder det ikke noget - hovedsagen er at det virker og det gør det og derfor skal du bare fortsætte som du gør.
Planen for dagen angående mad og drikke ser rigtig fint ud. Jeg tænker at du roligt kan bibeholde flasken om eftermiddagen lidt endnu. Du kan sagtens vente til han er 9-10 måneder gammel med at nedskære til to flasker mælk dagligt. I stedet for mælk i flasken om eftermiddagen kan du så bibeholde tykmælken og så ved siden af tilbyde en kop mælk at drikke.
Tiden må vise, hvad der passer ind i rytmen og dagligdagen til den tid og lige nu, så handler det bare om at tingene skal fungere og det gør det. Der sker meget på en måned eller to.
I forhold til hans lyst til mad, så tror jeg helt sikkert at dette hænger sammen med at maven nu fungerer. Når børn (eller voksne for den sags skyld) har forstoppelse så går det ud over deres appetit og de har simpelthen ikke særlig meget lyst til at spise. Det at Olivers mave nu fungerer betyder at han har meget mere appetit og det er vigtigt at du giver ham lov til at smage så meget forskelligt som muligt. Det er således super godt at han er så glad for jeres mad og at du også giver ham lidt rester fra aftensmaden til frokost. Husk at skrælle vindruerne, så han ikke får dem galt i halsen:o)
Det er fint at lave grøden udelukkende på vand og så bibeholde de 600ml mme, så er han fint dækket ind.
Med hensyn til at han slår sig selv i hovedet, når han skal sove, handler dette så ikke om at han har svært ved at finde roen? Han må naturligvis ikke gøre skade på sige selv og det skal du naturligvis sikre dig ikke sker, men mon ikke en sutteklud ved ansigtet eller lignende vil kunne hjælpe ham, når han skal sove?
Ellers så ro på og bibehold de gode vaner og den gode rutine I har i øjeblikket:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske