Svar: Ikke just morgenmild juice fra Rynkeby!
9. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mor K
Tak for dit brev, med de fine 'sprogblomster':o)
Min umiddelbare tanke er at flasken om natten sagtens kan spille ind på Jens' lyst til morgenmad. Jeg tror dog også at det handler om at han lige nu er lidt træt af skemad og hellere vil have mad, som skal tygges og måske gerne vil prøve at spise selv.
Jeg tænker derfor at I måske skulle prøve at holde en pause med grøden i en lille uges tid og se om interessen så ikke kommer igen. I stedet for grød, kan han jo så få en bolle med lidt smør, ost eller lignende. Lad ham spise med fingrene og lad ham også forsøge sig med en gaffel. Jeg har faktisk set børn på 7-8 måneder som var i stand til at spise med gaffel:o)
Derudover så lyder det som om at han er rigtig godt igang med sin udvikling og især øver sig motorisk i øjeblikket. Det betyder at han har en motorisk uro i kroppen, som gør at han også sover mere uroligt. Det lyder også som om at han kan have behov for lidt ekstra tryghed, måske vågner fordi han har brug for at vide at I er der og han ikke er alene - at han så småt er ved at komme i separationsfasen. Det er altså en fase han og I skal igennem.
Han har fortsat behov for sin flaske. De fleste børn vil i 8 måneders alderen fortsat have behov for flasken 3 gange dagligt, i 9-10 måneders alderen 2 gange dagligt og først omkring 1 års alderen kan den undværes helt. De 400ml mme dagligt er vigtigt for at sikre ham hans jernbehov, hvis han ikke får dette, så skal han have jerntilskud ved siden af.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske