Svar: Vækst - 6 mdr.
8. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede
Sundhedsstyrelsen taler om at der er forskellige 'vinduer' som man skal udnytte når barnet skal igang med skemaden og videre til familiemad. 'Vinduer' er de tidspunkter, hvor barnet viser interesse, gerne åbner munden og tager imod maden, virker parat til at tygge osv.
Nogle børn trives rigtig godt på modermælk længe og har ikke behov for andet end modermælk i rigtig lang tid. Det er dog anbefalelsesværdigt at man ikke starter meget efter 6 måneders alderen med skemad.
Man kan godt amme så meget at barnet bliver fyldt op med mælk og derfor ikke viser interesse for at spise. I forhold til din beskrivelse, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du begynder med noget skemad nu og for at kunne dette, så er du nødt til at være bevidst om hvor meget og hvor tit du ammer. Der skal være plads til andet end mælk i maven.
Det er normalt at vægten kan stagnere lidt i den periode, hvor man skal igang med skemaden. Det er også normalt at børn som er blevet ammet meget, kan 'falde lidt ned' på kurven. Det vil dog fortsat være vigtigt at man sørger for at give barnet andet mad end mælk. Din dreng har brug for at få proteiner og mere energiberiget mad.
Banan kan som du skriver godt virke forstoppende og jeg tænker at du skal starte med en grød og noget grøntsagsmos i stedet. På grøden kan du komme lidt kogt frugtmos af æble eller pære og du kan med den alder din dreng har nu give stort set næsten det hele - ris, majs, hirse, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og det samme med grøntsagsmosen - lad den tage udgangspunkt i jeres aftensmad.
Du må også meget gerne give din dreng lidt kogt kød og fisk og så må du også meget gerne lade ham sidde med ved bordet i sin høje stol og lade ham få brødskorper og lignende som han kan sidde med i hånden.
I er en stor familie og det er vigtigt at han er med ved bordet og deltager i spisningen sammen med I andre. Jeg synes godt du kan prøve at give ham grød og mos 2 gange dagligt. Grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen og når det går fint så kan du øge ham til 3 gange dagligt.
Det er bedre at du giver ham ½-1 dl et par gange om dagen, end at du fylder ham med 1½ dl. af gangen - også selvom han kan spise en større mængde. Mælken er fortsat vigtig og det er godt at du ammer, det må du meget gerne blive ved med, men ikke i så store mængder.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos, evt. med lidt kød/fisk, vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Amning
Som du kan se her, så har jeg skitseret ca 5 amninger, det kan godt være at din dreng skal tilbydes brystet en ekstra gang, men forsøg at holde det på det niveau. Resten af hans behov bør dækkes af skemad.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske