Svar: Mad, - tåler ikke grød
6. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Der er børn som kaster op og får diarré af grød, men det skyldes som regel at barnet reagerer på mælken i grøden og da du laver grøden på udmalket modermælk, så burde det ikke være derfor. Jeg tør derfor ikke svare på, hvorfor det lige netop er grøden, som han virker til ikke rigtigt at kunne tåle.
Da han nu er knap 6 måneder gammel, så tænker jeg at du jo godt kan forsøge med lidt havregrød og lidt øllebrød. Det vil være godt hvis han både spiser grøntsagsmos og grød idet de to ting er med til at give ham en større variation af forskellige fødevarer men samtidig er det også med til at holde hans mave igang og lige nu lyder det som om han godt kunne bruge lidt grød i maven, fordi han netop har lidt hyppigere og tynde afføringer.
Mit råd er derfor at du forsøger med havregrød eller øllebrød, som jo hovedsageligt laves på vand og ser om det gør nogen forskel.
Du skriver ikke hvor meget mos han spiser, altså hvor stor mængde, men du skriver at det går rigtig godt nu og at han spiser godt en gang dagligt. Jeg synes derfor tilbuddet om grød skal gives som 2 måltid, således at han f.eks. får grød formiddag eller frokost og så får grøntsagsmosen til aften.
Det er rigtig fint at han er blevet så god til den høje stol og det er rigtig hyggeligt at I kan sidde sammen ved bordet. Du må meget gerne give ham brødskorper at sidde med. Det kan være endeskorpen af et godt franskbrød, som han kan bløde op med spyt og øve sig i at gnaske igennem, det kan også være skorper (som tvebakker) du køber.
Før hen i tiden tog man et helt mørkt rugbrød uden kerner og skar nogle bjælker som man ristede i ovnen, så de blev hårde i kanten. Det kan du også gøre - det kan godt være et hit:o)
Med hensyn til den røde numse, så må du forsøge at forebygge ved at bruge lidt vandskyende salve. Du kan købe en babysalve, du kan også bruge lidt zinksalve i tyndt lag. Forebygge ved at det danner en hinde, så syren i afføringen ikke så let trænger ind i huden.
Er huden blevet rød, så hjælper det at lufttørre, evt. med en føntørrer. Du kan også bruge kogtvandsklude, som er et gammelt husmoderråd. Her tager du nogle bomuldsstykker (klipper stykker af f.eks. et gammelt lagen) som passer i størrelse til at ligge på og imellem hver balle. Kom kludende i kogt vand, lad dem koge et par minutter, lad dem køle af, vrid dem og læg dem så på ballerne inde i bleen. Kogtvandsklude skiftes ved hvert bleskift og der bruges ikke salve sammen med.
Hvis huden er helt læderet, altså sprækker, væsker og du fornemmer at det svier og gør ondt, så kan du på apoteket købe en inotyolsalve. Den virker rigtig godt og den skal bruges som behandling. Den hører til det man kalder 'tjæresalve' men den har ikke noget med tjære at gøre. Brug den et par gange til du kan se at huden er helet op og brug så et af de andre ovenstående råd igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske