Svar: 6 uger til vuggestuestart og ammer stadig til hvert måltid
4. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
I har stadig mere end en måned at øve på og der sker rigtig meget den næste månedstid. Derfor vil tiden også hjælpe lidt til og så tænker jeg at netop det at det bliver en ny situation for jeres lille dreng - en anden den skal putte ham til middagslur osv. vil gøre at han ikke automatisk efterspøger brystet fordi han ikke forbinder den person med amning.
I forhold til at tiden hjælper jer på vej, så tænker jeg at det jo nu er helt relevant at du stille og roligt forsøger at trappe amningerne lidt ned. For et barn på 7 måneder vil ca 4 amninger i døgnet være nok til at give den ønskede mælkemængde. I 8 måneders alderen trappes yderligere ned til ca 3 gange dagligt og i 9-10 måneders alderen til ca 2 gange dagligt.
Det gør ikke noget at I først er kommet igang med skemaden nu. Du skal bare være opmærksom på at overgangsperioden så ikke er så lang og derfor kan du gå lidt hurtigere frem end du ellers ville have gjort. Du må derfor gerne allerede nu forsøge med lidt mere familiemad, altså lade udgangspunktet være lidt af jeres mad og gerne mad som smager af noget. De fleste børn vil omkring 7 måneders alderen kunne spise 3 og nogle 4 måltider om dagen og derudover så ca 4 amninger.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (5-6): Ammes
Morgen (8): Står op og får her en portion havregrød, vand af kop
Formiddag (9-9.30): Ammes evt. og puttes til formiddagslur. I takt med at han bliver ældre og skal afleveres, så vil denne amning kunne springes over.
Frokost (11.30-12): Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Når han bliver omkring 8 måneder vil han ved siden af sin grøntsagsmos begynde at få lidt rugbrødshapsere.
Puttes til middagslur - forsøg her uden amning, giv ham evt. lidt lun mælk af kop inden du putter ham i barnevogn.
Eftermiddag (15.30): Evt. grød, eller lidt frugtmos. Må også meget gerne sidde i høj stol og få en brødskorpe eller lignende i hånden, som han kan sidde og gnaske lidt i, øve sig. Du kan overveje om du skal amme ham her - det kan være en dejlig måde at mødes på efter en dag i institution. Ofte er det morgen, eftermiddag og aftenamningen som bibeholdes i 8 måneders alderen og eftermiddagsamningen fjernes så i 9 månedersalderen, hvor den udskiftes med en portion tykmælk.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk. Prøv at lade jeres mad være udgangspunktet, han må få det meste du skal mose det godt, så han kan kapere det i konsistensen. Vær ikke nervøs for at give noget som smager af lidt, lidt af jeres sovs (lavet på sødmælk eller lidt fløde), lidt almindelig krydderi som timian, oregano, karry er også okay. Kartoffel kan virke kvalmende for nogle børn, så prøv at lave grøntsagsmos af andre grøntsager uden kartoffel - prøv med rodfrugter af forskellig slags.
Drikker igen vand af kop.
Puttes til natten med bryst (20)
Sen aften (23): Bryst
Nat: Sover igennem fra kl. 23/24-05/06
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at skulle aflevere din lille dreng og det er kun naturligt at du gør dig en masse tanker om hvordan det skal gå. Vil de nu kunne læse hans signaler, vil de kunne trøste ham når han er ked af det, vil han blive urolig og ked af det, vil han blive bange for de andre børn osv. altsammen helt naturlige spørgsmål at stille.
Mange kvinder har det også rigtig svært med at en anden kvinde skal passe deres barn. Det kan være være svært at forholde sig til at hun skal trøste, kærtegne og vise omsorg. Nogle kvinder kan næsten have følelsen af konkurrence, da den der skal passe jo nogle gange vil se barnet i flere timer end mor selv.
I er jo heldigvis rimelig godt stillet fordi du fortsat kan gå hjemme og har mulighed for en god lang indkøring. Du kan aflevere ham om morgenen, når det passer ind i rytmen og du kan hente om eftermiddagen, så det passer med at han kan blive ammet hvis nødvendigt. Det er rigtig dejligt at I har fået en institution så tæt på hvor I bor og du skal se, det kommer til at gå rigtig godt.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Stort knus herfra og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske