Svar: Morsyg 15 måneder
3. april 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Iben
Der ligger også en fase omkring 15-18 måneders alderen - ihvert fald oplever mange forældre at børn i denne alder kan være lidt mere pylrede og have behov for lidt mere nærhed og kontakt. Mange børn drømmer også mere i denne alder og nætterne som ellers i nogle måneder har fungeret rigtig godt kan godt omkring de 18 måneder pludselig være præget at mareridtagtige drømme.
Jeg tænker at det for det første hænger sammen med at børn i denne alder oplever rigtig meget. De kan gå og er i stand til at komme rundt på anden vis end tidligere. Samtidig betyder denne alder og det at Nicklas nu er stoppet med flasken, at han jo stadig har behov for det nære og det trygge. Det er jo ofte ikke så meget fysisk kontakt man har, når barnet begynder at gå rundt selv, ikke får flaske osv. og derfor synes jeg at det vil være en god idé at du medtænker at han stadig skal have nærheden - det skal bare være på anden måde og måske på andre tider.
Jeg tror også du har ret i at Nicklas fornemmer at han nogle gange har sværere ved at få din opmærksomhed og at du er optaget af noget andet. Prøv om du kan inddrage ham lidt i tingene. Det kunne f.eks. være om aftenen. Her kan du forsøge at inddrage ham i borddækningen eller i madlavningen. Lad han lægge dækkeservietter, bordskånere, bestik eller lignende på bordet. Lad ham sidde i sin stol imens du skærer grøntsager og lad ham smage på noget af det, så han også føler sig lidt underholdt og får fornemmelsen af at I laver noget sammen og han ikke er holdt uden for.
Håber dette hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke til din kæreste med projektet:o) God påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske