Svar: Skal mor og far til Rom?
3. april 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Jeg synes du skal glæde dig over at din dreng har et godt sovehjerte:o) Så længe han udvikler sig som hans skal, trives, spiser osv. så er det helt fint at han sover - når man taler om hvormeget børn i forskellige aldre har behov for søvn, så er det jo gennemsnit og nogen sover mere og andre mindre. De fleste børn på 4 måneder vil have behov for at sove gennemsnitligt 4-6 timer om dagen fordelt på 3 lure og 10-11 timer om natten, altså ialt ca 15 timer (nogen lidt mere og nogen lidt mindre). Det er således helt fint, som din dreng sover og nyd det:o)
Hans pylren som du oplever ekstra i øjeblikket hænger sandsynligvis sammen med at han er igang med at udvikle sig lige nu. Han er måske begyndt at trille mere end tidligere og begynder måske også at blive lidt mere frustreret, når han forsøger at få fat i legetøj og ikke kan. Han oplever også verden som større og han er nu meget mere bevidst om hvem er mor og far og hvem er fremmede i forhold til ham. Mange børn kan godt begynde at virke en lille smule reserverede i denne alder og skal lige have tid til at se folk lidt an.
Med hensyn til at rejse væk på forlænget weekend, så er dette jo et behov I forældre har og det skal man naturligvis være opmærksom på. Helt overordnet så har jeg den holdning at børn ikke behøver komme på ferie hos nogen, før de selv er i stand til at ytre ønske om at det kunne de godt tænke sig. Jeres dreng har således ikke behov for at blive passet af sine bedsteforældre, men dermed ikke sagt at I ikke kan tage af sted.
Det er nogle gange rigtig vigtigt at man som forældre får noget tid for sig selv, at man får lov til at være et par. Hvis man som I ønsker og prioriterer at rejse til Rom (det lyder jo rigtig dejligt - det er en fantastisk by) så er det som sagt jeres behov. For at skabe det bedste for jeres dreng i den weekend vil det så være rigtig vigtigt at han passes hos nogen, som kender ham rigtig godt og som han føler sig tryg ved.
I forhold til den alder han har, så vil det være rigtig vigtigt at bedsteforældrene kender til de faste rutiner og måde at gøre ting på. Jo mere genkendeligt ting er for ham, jo bedre vil han finde roen og jo mere vil han føle sig tryg.
Det er samtidig meget vigtigt at du som mor er okay med at rejse. Hvis du har det rigtig skidt med det og har svært ved at være tilstede med din mand fordi tankerne hele tiden kræser om ham den lille derhjemme, så er spørgsmålet jo hvor meget I vil få ud af turen.
Så lille et barn kender ikke tid og kan ikke forholde sig til at du er væk, ej heller til hvorlænge det er. På den måde vil han naturligt savne dig og vil have behov for trøst, nærhed og omsorg - det som han plejer at få hos dig, for ingen er som mor. Men dine forældre elsker ham jo også overalt på jorden og vil gøre alt for den lille dreng, så derfor vil de jo være der for ham og give ham hvad de kan. Men mor er de ikke og det kan man jo ikke lave om på.
Jeg kunne ikke forestille mig at din dreng skulle tage skade af at blive passet 3 dage af sine bedsteforældre. Børn kan godt have flere omsorgspersoner og også flere tilknytningspersoner og det lyder som om dine forældre har passet ham før.
Det er jo kun dig selv der kan vurdere, hvad der er rigtigt at gøre i jeres lille familie. Men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske