Svar: NAN 2 - kun et tilskudspræparat?
3. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lilou
Jeg kan godt forstå din forvirring, det er også en jungle at finde rundt i det med modermælkserstatninger og tilskudsblandinger.
Det er sådan at type 2 normalt er tilskudsblandinger, hvilket betyder at barnet ikke kan leve af det alene, men det skal gives som tilskud til anden mad, f.eks. tilskud til skemad.
Type 1 er derimod fuldgyldige og det betyder at barnet kan leve af type 1 alene.
Det er også sådan at man ikke automatisk skal skifte til type 2 bare fordi barnet bliver 4 måneder. Hvis barnet trives på type 1 så kan man fint fortsætte med dette, men hvis barnet har behov for yderligere mæthed, så kan man med fordel skifte til type 2 - her må barnet så ikke få mere end max 400ml i døgnet (2 flasker) så længe barnet er under 6 måneder gammelt.
Så er det så sådan med Nan at Nestlé fornyligt har lavet om i sammensætningen og de betegner nu både type 1 og type 2 som modermælkserstatninger. Type 2 adskiller sig herved fra andre type 2'er ved at være en modermælkserstatning og ikke en tilskudsblanding. Derfor kan du roligt give type 2 i Nan, som du gør. Det er i hvert fald de oplysninger jeg har.
Prøv at læse på pakken. Det er generelt nødvendigt at gøre dette:o) Hvis der på pakken står tilskudsblanding, så bør barnet ikke leve at dette udelukkende, men står der modermælkserstatning så kan barnet uden problemer få det. Dette er deklareret og det kan du fortælle din veninde.
Du kan naturligvis også kontakte Nestlé og spørge dem omkring indholdsstoffer osv. hvis du gerne vil have den præcise forskel på type 1 og 2.
Håber dette hjælper dig og din veninde lidt videre. Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske