Svar: Mælk og bekymring
3. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Frustrerede
Jeg må jo indrømme at jeg næsten kan høre mig selv når jeg læser dit brev, så jeg kan godt høre at du har 'hørt efter' og det er jo ikke meningen at jeg vil skabe frustration. Heldigvis så er din datter jo nu så gammel at verden ser betydeligt anderledes ud, hvad angår tilbud af mad idet overgangsperioden er ved at være overstået og det giver lidt nye muligheder.
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at tilbyde hende flaske 2 højst 3 gange dagligt. Morgen og aften og hvis I så synes det er nødvendigt nogle gange, så også en flaske eftermiddag. Ellers synes jeg at I skal udskifte eftermiddagsflasken med en portion tykmælk eller lignende. På den måde får hun jo også lidt kalk.
Jern må I så give hende ved siden af. Det er langt vigtigere at sikre hendes lyst til at spise end at hun skal have så mange flasker for at blive dækket jernmæssigt og det er netop enormt vigtigt at udnytte hendes naturlige lyst til at smage og spise forskelligt, da det forebygger kræsenhed senere hen.
For at hun ikke skal opleve en smag af jern og således opleve det med ske smager dårligt, så synes jeg at I skal prøve Babyfer, som er et smagsneturalt jernpulver der drysses i maden. Det er i portionsbreve og drys et brev i en lille portion frugtmos, så fremmes optagelsen af jernet også.
Hold igen med banan, da det kan virke forstoppende men giv hende endlige alle andre slags frugt og bær, da det også er med til at holde maven igang. Da hun er 9 måneder gammel, så må komælk godt udgøre en større del af hendes indtag og derfor vil en portion tykmælk eller A38 også kunne være med til at 'neutralisere' lidt i maven. Man kan blande frugtmos eller evt. sveskemos i.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Havregrød, vand af kop. Evt. lidt frugtmos (her med jern)
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne rester fra aftensmaden, gerne lidt grøntsagsmos - det kommer an på hvor meget hun kan spise af rugbrød, om det mætter nok. Ellers må grøntsagsmosen komme ved siden af. I takt med at hun spiser bedre og bedre bliver grøntsagsmosen så til kogte ærter, gulerødder, majs osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos eller bær. En ½ bolle med smør, måske lidt ost. Vand af kop igen.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kødsovs, frikadeller, fisk. Umiddelbart er det sikkert okay at bruge lidt letmælk med ekstra smør ved siden af, men sundhedsstyrelsen anbefaler sødmælk indtil 1 år. Det er dog samme type fedt der er i smør og mælk så det er sandsynligvis helt okay.
Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Hvad tænker du om denne plan. Lyder det som en god løsning for alle. Håber I er hjulpet lidt videre på vej og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske