Brev:
Mælk og bekymring
3. april 2007
Alder:
9 mdr.
Mælk og bekymring
Hej Helen
Jeg ved at jeg har været der flere gange med samme problem, men det fungere bare ikke.
Det er den mælkemængde. Min datter er nu 9 mdr. og må maks få ½ liter mælk om dagen, men de 400 bør være MME for at hun ikke skal have jerndråber. Det er jeg helt med på og det er ikke problemet.
Problemet er at jeg føler vi altid skal tvinge hende til at spise mælk. Når der går godt tager hun 110 ml og ellers kun 40-50 mlk af gangen og så kan vi måske med sang og gentagne forsøg få hende op på 90 ml. pr. gang. Selv efter en nat uden mad (sover igennem fra 19.30 til 6.30) kan hun lige drikke 100 ml og jeg synes jo at hun burde være forfærdelig sulten...
Synes vi har prøvet alle dine råd: Flaske lige når hun vågner og så fast føde inden hun skal sove eller omvendt, større hul i flasken hvilket bare resultere i at det render ned af kinderne.
Det er efterhånden sådan at vi skal tilbyde hende 5-6 flasker om dagen for at nå de 400 ml og det er ikke holbart for, hvad så med de andre måltider?
Og drikke af kop gider hun ikke. Eller vi prøver og ofte bliver der bare et par mundfulde og så bliver koppen skubbet væk. Vand kan vi få hende til at drikke af en kildevandsflaske.
Og jeg ved godt at det også høre alderen til at lukke munden, og jeg prøver ikke at vise hende min frustration... Men børn læser os jo godt :-) Og jeg tænker også at hun bare ikke får nok væske.
Jeg ved godt at børn tager de de har behov for, men alligevel bekymrer det mig. Hun har lige været syg med mellemørebetændelse og der spiste hun 4x150 ml + en masse vand, og jeg tænkte juhu, nu har hun lært det, men nu tænker jeg at hun bare ikke havde kræfter til at kæmpe imod...
Har du nogle andre gode råd?
Skal vi prøve kun at tilbyde 3 flasker i håb om at hun så ikke bliver så træt af flasken og måske føler tørst?
Skal vi acceptere at hun ikke vil drikke mere og så bare tilbyde jern? Hun har meget tendens til hård mave, så findes der noget jern der ikke er så hård ved maven?
Og så lige et ekstra spørgsmål: Hvor meget komælk må hun få nu? Vi har tilbudt lidt sødmælk til morgenmaden, og kommer det i sovsen. Er det ok at lave sovs af letmælk og så bare komme ekstra fedtstof i hendes mad?
På forhånd tak for hjælpen og håber du kan hjælpe mig.
Hilsen Den frustrerede.