Svar: Bryst - behov og nedtrapning
8. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Din datter er kun 7 måneder gammel og du skriver at det er begrænset hvad du kan få hende til at drikke af kop i løbet af dagen. Samtidig skriver du at hun har gode tunge bleer om morgenen sandsynligvis på grund af amning om natten og at hun i løbet af dagen ikke tisser så meget igen.
Du ammer morgen, aften og nat altså 3 gange dagligt, hvilket måske er i underkanten. De fleste børn vil i 7 måneders alderen fortsat have behov for amning x 4. Der kan naturligvis være forskel, men når du nu samtidig skriver at hun drikker sparsomt af kop, så skal du passe på med at nedtrappe amningen hurtigt.
Hvis du, da hun bider dig, ønsker at stoppe amningen hurtigt, så vil det nok være vigtigt at du i stedet tilbyder hende flaske med modermælkserstatning. Det lyder ikke som om hun vil være i stand til at kunne drikke sit behov for mælk uden bryst eller flaske, hvilket de fleste børn også skal være 9 måneder for at kunne. Du skriver ikke om hun har fået flaske før, så jeg ved ikke om hun overhovedet vil tage den, men det må komme an på en prøve.
Med hensyn til at sove ude, så må hun gerne sove ude og det kan være helt ned til minus 10 grader. Det er bare vigtigt at hun er rask (børn med feber, astmatisk bronkitis og lign. bør ikke sove ude) og så er det bedst at det er klart vejr. Det gør altså ikke noget at det er frost, bare det er klar frost. Det er sjældent at det bliver så koldt i Danmark at børn ikke kan sove ude.
I skal sikre jer at barnevognen er tæt og står i læ for blæst. Nogle gange er det nødvendigt at tætne bunden med en ekstra madras, så man forebygger kuldeindfald fra jorden. Hun skal være pakket godt ind i flyverdragt og med handsker, hue osv. så du er sikker på hun ikke fryser. Forestil dig at du sad på en havestol ved siden af barnevognen og hvad du så ville tage på for ikke at fryse:o)
Indendøre må hun sove i seng eller i barnevogn, - som I synes virker bedst. Om natten sover hun jo i seng, så mon ikke hun også kan lære at gøre det om dagen...:o)
Med hensyn til kunstige sødemidler og amning, så må jeg blive dig svar skyldig. Jeg har søgt i litteraturen for at se om jeg kunne finde undersøgelser omkring dette, men er ikke umiddelbart støt på noget. Jeg skal dog nok skrive til dig igen, hvis jeg finder en forklaring eller undersøgelser som siger at det kan være problematisk.
Håber mit svar hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske