Svar: Utilfreds 2 årig
8. februar 2007
Alder:
23 mdr.
Kære Anna
For det første lyder det ikke som om jeres datter er helt rask endnu. Det at hun "tusser rund, pjevser og ikke rigtig gider at deltage i aktiviteterne" lyder ikke som et barn der er på toppen. Du skriver også at hun ikke vil spise morgenmad, hvilket er noget nyt, så det kan godt være at hun ikke har feber, men hun lyder heller ikke til at være helt rask.
Så min forklaring er umiddelbart sygdom.
Du har dog ret i at der også kan være lidt alder inde over. At være 2 år er en svær alder, som kræver rigtig stor tålmodighed og forståelse fra forældres side. Hun vil så meget, forstår rigtigt mange ting og vil så gerne selv gøre og forklare - og hun kan bare ikke. Det er så frustrerede og hun har virkelig behov for at du bare er der for hende, støtter hvor du kan få lov og prøver at give plads til at hun reagerer og bliver frustreret.
To års alderen er jo det som før hen i tiden hed trodsalder, nu kalder man det selvstændighedsfase. Så der vil ske meget de næste måneder. Men selvom det er en tid, som kræver rigtig meget forståelse, omsorg og overskud fra forældres side, så er det også en skøn alder - 2 årige børn kan simpelthen charmere, så det er en drøm:o)
Fortsat held og lykke med hende, god bedring og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske