Svar: Problemer med skemaden
7. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at planen for dagen går så godt og der skal naturligvis være plads til fleksibilitet:o)
Din dreng er stadig kun 5 måneder gammel og jeg ser ikke nogen problemer i at du giver ham de industrielle produkter. Det har været fremme at de energimæssigt ikke er så gode som det man selv laver. Samtidig er de meget fine i konsistensen og kræver ikke så meget 'tyggefunktion'. De industrielle produkter er fine som startmad, men i takt med at barnet bliver ældre, bør man tage mere og mere udgangspunkt i familiens mad og således ikke anvende de industrielt fremstillede grødprodukter, men altid supplere med anden mad, som fx grøntsager, frugt, kød og fisk svarende til barnets alder. Og her altså hjemmelavet, såfremt det er muligt.
Det vil sige at når din dreng bliver 6 måneder så kan du forsøge med lidt havregrød, øllebrød og lignende og om aftenen kan han få grøntsagsmos med forskellig kød og fisk - alt efter hvad I andre spiser.
Der er mange børn som ikke kan klare kartoffelmos og som nærmest får kvalme af det. Men der er intet i vejen for at du giver ham grøntsagsmos uden kartoffel. Du kan f.eks. sagtens lave mos af gulerod, ærter, majs, blomkål, broccoli og squash og det er da værd at forsøge med det.
For at vende ham til grøntsager så kan man også gøre det at man laver en grøntsagsmos som topping på grøden. Risgrød er en meget mild og neutral grød og den kan du godt bruge som basis en overgang. Så i stedet for frugtmos på, kan du komme mos af de lidt søde grøntsager som gulerod, ærter og avokado - og så stille og roligt bruge mindre og mindre grød.
Jeg synes som du at det vigtigste er at han spiser. Det er vigtigt at udnytte lysten til maden og lære ham glæden ved at spise. Det er super godt at han åbner munden og har lyd på, når han spiser - det er et godt tegn, så bliv du bare ved som nu. Og grøntsagerne altså uden kartoffel og evt. som topping på en risgrød, som overgang.
Rigtig meget held og lykke forsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske