Brev:
Problemer med skemaden
7. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Problemer med skemaden
Kære Helen
Tak for dit gode forslag til en mad- og soveplan for vores lille dreng på 5½ måned. Jeg har fulgt den siden, og det fungerer godt med sovningen. Nogle gange svipser det selvfølgelig, men så prøver vi at komme på rette kurs dagen efter. Jeg synes dog, at vi har lidt problemer med at komme i gang med skemaden.
Jeg giver ham risgrød (med eller uden banansmag) om morgenen ved en 8-tiden, og vi har også forsøgt med hirsegrød med æble i dag. Dette er pulverblandinger fra Nestle. Han synes, at det smager rigtig dejligt. Han åbner munden på vid gab for den næste bid hele tiden og siger hmm-lyde. Han kan spise mellem ½-1 dl.
Jeg har forsøgt at give ham hjemmelavet risgrød, men det vil han ikke have. Er det i orden, at jeg giver ham det færdigkøbte? Min egen sundhedsplejerske vil ikke anbefale det, men jeg synes bare, at det er vigtigt, at han får vænnet sig til skemaden. Jeg har selv ønsket at lave al maden til ham, men det er ikke så vigtigt nu. Han bliver ammet efterfølgende, men det er ikke så meget, at han tager. Han gylper også nogle gange herefter, så jeg har overvejet ikke at lægge ham til brystet efter morgenmaden fremover.
Han bliver lagt til at sove ved en 9-tiden og vågner igen ca. kl. 10.30, hvor han bliver ammet. Ifølge planen kan vi give ham et 3. måltid med grøntsagsmos kl. 11.30. Jeg har i stedet givet ham lidt frugtmos (gerne bananmos, som han er helt tosset med). Det ryger lige ind i munden og ned i maven på ham. Han lægges igen til at sove fra kl. 12.30 til ca. kl. 13.30, hvor han først ammes igen ved en 15-tiden.
Kl. 18.00 får han aftensmad. Vi har forsøgt at give ham kartoffelmos (både det hjemmelavede og det færdigkøbte), men det gider han altså ikke. Han får brækfornemmelser (og kaster nogle gange op), øjnene bliver helt røde og tårerne løber ned ad kinderne. Det er ikke særlig rart for ham. Jeg har gjort alt for at spæde mosen op, så den er lind og tynd. Der er ingen klumper i.
Til aften gav vi ham så risgrød i stedet, og det spiste han med stor velbehag. Det virker mere som om, at han ikke bryder sig om smagen ved grøntsags/kartoffelmosen – som om at den ikke er sød nok som frugtmosen eller den færdigkøbte risgrød.
Er vi ved at komme ud på et sidespor, hvor han kun gider spise det søde? Jeg er klar over, at man anbefaler at vente med frugtmosen indtil grøntsagsmosen er på plads.
Hvad kan vi gøre for, at han vil spise sin grøntsagsmos/kartoffelmos?
Camilla