Svar: Nedtrapning af amning og børnepasning
7. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Hugos mor
Dejligt at høre at din lille dreng er begyndt at sove bedre om natten og det lyder som en god idé at forsøge at flytte ham på eget værelse.
I forhold til at du skal begynde arbejde 1. marts, skal ud at rejse osv. så andre skal passe jeres lille dreng, så vil det være helt relevant at du tilbyder ham og lærer ham at drikke af en flaske. Han er endnu ikke 7 måneder og det vil være for meget at forlange at han er i stand til at tage sit behov af en kop. Hvor meget han kan passes afhænger således også af hvordan I får ham lært at drikke af flasken. Jeg kan godt forstå at far er bekymret, hvis han skal passe og ikke kan give ham mad - ikke at Hugo dør af sult, men det gør jo ondt i hjertet at stå med et barn som bare vil ammes og man ikke kan. Så føler man jo at man slet ikke slår til:o) Også selvom man er far.
Da du er indstillet på at trappe amningen hurtigt ned, så vil det være oplagt at du allerede nu begynder at udskifte et ammemåltid med et flaskemåltid. Lige nu er det aften, nat og eftermiddag du ammer og da du gerne vil bibeholde amningen til nat, så er det de andre, som skal udskiftes med flaske. Man kan så diskutere om ikke natamningen helt kan fjernes.
Dog skal han have flaske på andre tidspunkter i løbet af dagen. Umiddelbart er tilbuddet lige lidt nok. De fleste børn vil i 7 måneders alderen fortsat have behov for 4 x flaske/bryst dagligt ud over deres skemad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (4-6): Bryst/flaske
Morgen (8): Havregrød med frugtmos, vand eller mme af kop
Formiddag (9): Flaske med mme
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost (12): Grøntsagsmos, vand eller mme af kop
Flaske med mme kl. ca 13.30 og puttes til lur kl. 14 som nu
Eftermiddag (15.30-16): Amning udskiftes med flaske
Aften (18): Grøntsagsmos, mere og mere af jeres mad, kød/fisk kogt eller lavet i ovn kommes i grøntsagsmosen og lign. Vand eller mælk af kop
Puttes til natten med amning (19.30-20) eller flaske, når far skal passe.
Som du kan se så tænker jeg at vejen frem er at I forsøger med flaske i løbet af dagen, så jeres dreng fortsat får sit mælkebehov dække og så han vender sig til en rytme hvor flasken indgår naturligt.
Samtidig skal du naturligvis være opmærksom på at følge med, så du ikke pludselig får en brystbetændelse fordi du stopper amningen for hurtigt. Du har dog allerede skruet meget ned for amningen, så mon ikke det går. Jeg tænker at i takt med at jeres dreng drikker mere mælk i dagtimerne, så vil han kunne undvære amningen kl 04 og vil forhåbentlig kunne sove et lidt længere stræk - hvis ikke, så tager vi det til den tid:o)
Jeg beklager at jeg ikke nåede at svare inden den 9, men jeg håber at I fandt en god løsning for alle igår.
Med hensyn til din rejse sidst på måneden, så må det afhænge af, hvordan det lykkes for jer at få ham til at tage flasken nu. Hvis han ikke lærer at tage flasken er det problematisk. Måske han vil acceptere den, når du ikke er der, måske vil han ikke. Hvis han ikke vil, så må far forsøge med tudkop og lignende og tage gråden i stiv arm. Der er jo ingen tvivl om at far vil være sød og god ved sønnike - amme kan han bare ikke.
Jeres dreng tager ikke skade af at blive passet af sin far i to dage, men det er klart at det ikke er hans valg at du skal rejse - hvis han vil ammes og ikke vil andet, så bliver det et stort savn for ham at du er væk. Det er jo ikke hans behov, der dækkes - sådan er det bare:o) Far må i givet fald bare blive ved med at prøve så godt han kan og så kan han jo ikke gøre mere.
Amning er godt og børn har rigtig godt af at få mors mælk. Men når man ammer, så er man et eller andet sted også meget afhængig - det hører med og man kan desværre ikke altid det hele:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend. Jeg håber det lykkes for jer at få gang i flasken nu, hvor far nok er hjemme og kan forsøge sig lidt efter planen jeg har sendt jer idag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske