Brev:
Nedtrapning af amning og børnepasning
7. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Nedtrapning af amning og børnepasning
Hej Helen
Først lidt info om min søn på næsten 7 mdr.
Han er en dejlig, livsglad, aktiv og nysgerrig dreng med temperament. De første 5 mdr. sov han rigtig fint om natten og vågnede kun en enkelt gang for at blive ammet. Derefter begyndte han at vågne flere gange om natten, hvilket er ved at vende igen, nu hvor han spiser en god portion grød/grøntsagsmos tre gange om dagen.
Han sover stadig i soveværelset ved siden af vores seng, men nu hvor han er begyndt at sove godt, så vil jeg flytte ham ind på sit eget værelse en af de næste par dage.
Det ser i øvrigt ud som om, han er ved at få en tand i undermunden. Tandkødet er meget spændt, og der er en lille hvid/gennemsigtig plet, der ligner en byld. De sidste fire dage har han været lidt pylret og morsyg, hvilket tyder på at han ikke er helt på toppen eller har ondt. Han har ikke feber.
Han har i øvrigt en stærk ryg, sidder flot og er så småt begyndt at vende sig fra mave til ryg og ryg til mave en gang imellem.
Hans døgnrytmen ser således ud lige nu:
Kl. 19.30 Amning + godnat
Kl. 04.00 Amning
Kl. 07.00 Godmorgen
Kl. 08.00 Grød (2 store grydeskeer havregrød med et par skeer frugtmos)
Kl. 09.15-11.15 Lur (barnevogn)
Kl. 12.00 Grøntsagsmos
Kl. 14.00-15.30 Lur (barnevogn)
Kl. 15.30 Amning
Kl. 18.00 Grød/grøntsagsmos (øllebrød/havregrød/ris med grøntsagsblanding)
Kl. 19.30 Amning + godnat
osv.
Han får i øvrigt 5 jerndråber og 5 D-vitamindråber hver dag.
Derudover har han lært at drikke af tudekop og bliver tilbudt vand til alle måltider. Desværre er han den sidste halve uge begyndt at spytte det halve/hele ud igen, fordi han synes det er sjovt. I dag tilbød jeg ham MME af tudekoppen til grøntsagsmosen, hvilket han syntes var okay – men desværre syntes han pludselig igen at det var sjovt at spytte det ud igen.
Nu er jeg så i tvivl om, hvordan vi kommer videre herfra?
Min søn skal starte i vuggestue den 1. marts, så jeg føler mig en smule presset mht. at få nedtrappet amningen. Mit ønske er at nedtrappe helt/til en enkelt gang inden han skal sove om aftenen.
Spørgsmål 1: Hvordan trapper jeg forholdsvis hurtigt ned, så han ikke kommer til at mangle noget i sin kost? Jeg er f.eks. bange for, at han ikke vil drikke tilstrækkelig med mælk, hvis jeg tilbyder ham det af tudekoppen/sutteflasken på de tidspunkter, hvor jeg normalt ammer ham.
Spørgsmål 2: Jeg skal til et vigtigt arrangement med mit arbejde på fredag den 9 hele aftenen. Dvs. jeg ikke er hjemme, når han skal lægges i seng, hvor jeg er vant til at amme ham. Hans Far har lovet at passe ham, men er lidt bange for, hvis vores søn bliver sur over at jeg ikke er der til at amme ham og protesterer ved ikke at ville drikke mælk af sutteflaske/tudekop inden han skal sove.
Kan hans Far nøjes med at tilbyde ham MME af tudekop sammen med aftengrøden og i stedet nøjes med at putte ham med godnatsang kl. 19.30? Hvis han så vågner ved midnat eller senere kan jeg amme ham en ekstra gang. Eller har du en bedre idé?
Spørgsmål 3: Jeg skal ud at rejse fra fredag 23/2 kl. 15 til søndag 25/2 kl. 16, hvor han umiddelbart skal passes herhjemme af sin Far. Hvis det er muligt at finde en god løsning, har jeg det ok med at tage afsted alene, idet jeg vurderer at denne tur vil give ham mere uro, end hvis han bliver herhjemme.
Desværre kan jeg mærke på hans Far, at han er en smule bange for, at vores søn skal blive meget ked af det/hysterisk fordi han ikke vil drikke eller spise, det som hans Far tilbyder ham/at hans Far selv vil blive så frustreret over situationen, at han ikke kan trøste vores søn eller gøre noget “rigtigt”.
Er det okay at være væk fra sit barn i to døgn på dette stadie?
Hvad kan jeg gøre for at forberede os bedst muligt til denne weekend?
Hvad skal hans Far stille op, hvis vores søn ikke vil drikke MME af flasken, imens jeg er væk?
Skal han forsøge at trøste vores søn og blive ved med at tilbyde ham flasken ind til han giver op og tager imod flasken, fordi han til sidst bliver for sulten, eller?
Med venlig hilsen
Hugos Mor