Svar: Urolige nætter - 5 mdr.
7. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Der er ingen tvivl om at din lille dreng spiser rigtig godt i løbet af dagen. Selvom han rent fysisk er en stor og dejlig dreng, så har du dog ret i at man må medtænke om han får sit mælkebehov dækket.
Når man ser på mælkeindtaget over hele døgnet, så tror jeg umiddelbart at han er dækket godtnok ind, han tilbydes bryst morgen, eftermiddag, aften og nat - altså ialt 4 amninger, og hvis du oplever at have godt med mælk og at mælken flyder let, du kan høre at han synker osv. så må du gå ud fra at han får, hvad han skal have.
Man kan så diskutere hvorvidt han burde få mere mælk i løbet af dagen, så det i hvert fald ikke er behov for mælk om natten, der giver den urolige søvn. Du kan derfor overveje om det vil være et forsøg værd at du skruer ned for indtaget af skemad, så han kun spiser ½ mængde af hvad han gør nu, men så tilgengælde fyldes op med mælk efterfølgende - altså så du starter med skemad og så tilbyder brystet bagefter.
Meget fast føde i maven kan nogle gange give en urolig søvn. Tarmene skal arbejde ekstra for at nedbryde maden og det kan altså godt give natlig uro. Det lyder som om at det kunne være lidt tarmuro hos jer, da den beroligende hånd på maven ofte får ham til at slappe af.
Lidt mere mælk i løbet af dagen kunne derfor være vejen frem og være det, der gjorde en forskel. Med den alder han har bør han stadig få mere mælk end han får skemad, og det er altid svært at vide om det er sådan, når man ammer. Du ved jo ikke præcist hvor meget han egentlig får hos dig.
De fleste forældre tror at hvis man propper børnene godt med mad, så sover de bedre om natten. Det er kun tildels rigtigt, for nogle gange kan de også få for meget mad med uro til følge:o)
Så mit umiddelbare råd er altså at I prøver at skrue ned for mængden af skemad, så de enkelte portioner ikke er så store og i stedet fylder du så på med amning.
Med hensyn til at vende omkring om natten, så gælder reglerne om at sove på rygge kun så længe barnet ikke kan vende sig selv. Da han virker generet af at få vendt sig rundt, så må du hjælpe ham med at skifte stilling indtil han har fået sig det lært eller har en seng som giver ham plads nok til det:o)
Med hensyn til sveskemos, så må han gerne få dette. Igen tænker jeg dog at det kunne lyde som om han havde behov for noget mere væske, så ekstra amning i løbet af dagen også ville hjælpe på dette. Han er jo oppe på et forholdsvis stor mængde sveskemos for at holde maven igang:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske