Svar: Alt forsøg på afskaffelse af natteroderi mislykkedes
7. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Min umiddelbare tanke er at der er en sammenhæng imellem måde din dreng sover på om dagen og så det at han vågner om natten. Det vil derfor være hensigtsmæssigt om du kunne få ham ned på to lure dagligt i stedet for 3.
Samtidig tænker jeg at han får en del komælk i forhold til hvad han får af erstatning og at du måske skulle prøve at give ham en flaske mere i løbet af dagen for at fylde ham lidt ekstra op så han sov et lidt længere stræk.
Det er klart at når han står så tidligt op som han gør, så vil hans formiddagslur hurtigt blive til en morgenlur og jeg tror det er vigtigt at du prøver at strække denne lur lidt, da den har indflydelse på hele dagens rytme. Prøv i først omgang at stække den bare 20 minutter for hver dag, så det tilsidst lykkes at putte ham senere. Tanken er at han skal have sit formiddagsmåltid før han sover formiddagslur.
En måde at få ham til at sove længere på om morgenen, kunne også være at starte dagen med en flaske allerede kl. 6, - nogle børn vil så kunne trække tiden bare en time og vil således kunne komme op, få morgenmad, sove formiddagslur osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (6): Flaske med mme
Morgen (7.30-8): Havregrød, flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop.
Formiddag (9.30): ½ moset banan, vand eller mælk af kop, evt. flaske, men den kan også springes over.
Puttes til formiddagslur (10) og sover 45 minutter
Frokost (11.30-12): Grøntsagsmos med lidt kød/fisk, fint med lidt rugbrødshapsere for at lære dette. Vand eller mælk af kop.
Puttes til middagslur (13) evt. med en flaske mme først. Det må du vurdere. Sover 2-2½ time.
Eftermiddag (15.30-16): Flaske med mme eller grød/mos
Aften (17.30-18): Grøntsagsmos evt. med lidt A38 som nu og kødbolle. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl 19 som nu
Sen aften: evt flaske med mme.
Som du kan se, så tror jeg løsningen er at flytte på dagsrytmen, så han sover senere i løbet af dagen. Samtidig så foreslår jeg lidt mere mme i stedet for yoghurt, da han ikke er ældre end han er. Han må gerne få det, men det anbefales at komælk ikke udgør for stor en del af hans indtag før han er 9 måneder gammel og jeg tænker at det at få en flaske kan være med til at fylde ham op, så han sover anderledes om dagen.
De fleste børn på 7 måneder vil fortsat have behov for fire flasker mme dagligt, i 8 måneders alderen ca 3 flasker og i 9-10 måneders alderen ca 2 flasker dagligt:o)
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske