Brev:
Alt forsøg på afskaffelse af natteroderi mislykkedes
7. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Alt forsøg på afskaffelse af natteroderi mislykkedes
Hej Helen
Jeg er den heldige mor til en rask og rørig dreng på 7 måneder. Han er som regel altid glad og meget nysgerrig dog en meget stædig lille én. Han spiser og sover godt - som regel....
Han er den sidste 1½ måned begyndt at vågne om natten og forblive vågen de næste 3 timer som regel mellem kl. 2 og 5. Han er ikke sur men er tværtimod glad og ligger og leger med sin sut og sin stofble og og smiler og taler med sig selv. Det skal siges at det ikke er hver nat men måske hver tredje.
Jeg har prøvet at gå rundt med ham for at få ham til at falde i søvn, jeg har også prøvet at vende ham på siden og give ham sut og ble tre timer i træk og nu prøver vi at lade ham være (da han jo ikke er sur eller savner mig). Alt uden resultat andet end vi ikke kan sove for hans snakkeri. Vi taler ikke til ham om natten eller tænder lys og har aldrig gjort det. Jeg prøver at være opmærksom på ikke at indføre indføre dårlige vaner.
Vi har for 4 måneder siden indført fast putteritual ved hjælp at "gå ind og se metoden" mellem kl. 19 og 19.30 med godnatsang og derefter sengelægning hvor han bliver lagt med sut og stofble. Nogle aftener falder han hurtigt i søvn men han har en tendens til at vågne op og blive frisk når han lægges på puden. Så taler og smiler han mens han leger med sin sut (tager den ind og ud og vender og drejer den). Efter en ½ time til 3 kvarter hvor vi er inde og vende ham på siden og give ham sutten falder han i søvn. Alt sammen uden gråd.
Vi har aldrig taget ham op for at få ham til at forstå at godnat er godnat. Det er bare ligesom han ikke rigtig forstår det. Han får en flaske inden han puttes men kan alligevel godt sove uroligt og skal have sut flere gange indtil han bliver taget op ved 22.30 tiden og får en flaske mere. Hans dag ser således ud:
05.45 Vågner
06.30 Mad 1½- 2 dl grød m. mos
08.30 Lur ½ time til 3 kvarter
10.00 Mad 2 dl yoghurt naturel/A38 med 3/4 moset banan
11.30 Lur 2-2½ time
14.00 Mad 1½- 2 dl grød m. mos. Evt lidt rugbrødshapsere inden
17.00 Lur ½ time
17.30 Mad 1½ mos blandet med ½ dl A38 og en enkelt kødbolle (ellers vil han ikke spise det)
19.00 150-200 ml MME
19.30 sove
22.00 210 ml MME - burde måske droppes?
Jeg kan godt mærke på ham at lurerne skal rykkes lidt. De to små lure prøver jeg at slå sammen til en om morgenen og så en lang efter frokost da han endnu ikke kan være oppe fra kl. 14 til 19.
Jeg håber du kan hitte hoved og hale i min fortælling.
Med venlig hilsen
Trine