Svar: Modermælks erstatning
7. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Merete
Tillykke med de 14 uger:o) I skal være opmærksomme på at man tidligst bør starte med skemad og vælling fra 4 måneder, hvilket ikke nødvendigvis er det samme som 17 uger.
Det er korrekt at man i princippet kan springe vælling over. Vælling er det som hedder en tilskudsblanding og er egentligt lidt det samme som en tynd grød. I alderen 4-6 måneder bør man max give 2 flasker dagligt (400ml). Men som sagt kan man godt forsøge med lidt tynd grød i stedet.
Det er dog sådan at mange børn, når de får flaske har behov for at få lidt mælk som mætter dem mere, mere end de nødvendigvis har behov for fastere mad. Da jeres dreng endnu ikke er så gammel, så tænker jeg at det godt kunne være relevant for jer at forsøge med vælling, hvilket han så kan få 1-2 gange dagligt.
Anbefalingerne om at forebygge allergi og give Nutramigen eller Profylac gælder barnets første 4 måneder, herefter kan barnet ernæres fuldt ud som alle andre børn.
Når man starter med skemad, så er det i begyndelsen meget små mængder og kun en gang dagligt. Det er ikke mere end 4-5 tsk fulde. Det er vigtigt at starte meget langsomt op, så barnet vender sig til en anden konsistens og måde at spise på og så barnet ikke får en bragende forstoppelse.
Det går mange måneder inden mælken erstattes af et skemåltid. I takt med at jeres dreng vil spise mere og mere skemad, vil han automatisk drikke mindre mælk. Det er dog vigtigt at mælken fortsat fylder rigtig meget og derfor er det efter min mening bedre at give ham 3/4dl grød/mos 2 gange dagligt og følge efter med mælk end at give 1½ dl grød/mos 1 gang dagligt og så skulle springe mælken over.
Jeg kan godt forstå at I gerne vil starte med grøntsagsmos og det kan I i princippet også godt. Det er dog vigtigt at starte op på et tidspunkt på dagen, hvor han ikke er hverken for sulten eller for træt og da han ikke er ældre end han er, tænker jeg at det vil være godt at forsøge formiddag eller frokost. Det er korrekt at man skal passe på med for meget sødt, da børn så nogle gange vil foretrække dette, men samtidig er grød som f.eks. risgrød jo en meget mild grød at begynde med og jeg synes ikke at det plejer at give problemer i forhold til grøntsagsmos.
Da risgrød er en god basis, så kan man i stedet for frugtmos komme f.eks. lidt gulerodsmos på grøden (selvom det måske ikke umiddelbart lyder så lækkert) og så på den måde få barnet introduceret til lidt grøntsag.
I forhold til hans alder, så tænker jeg at jeg ville foreslå jer at give lidt grød om formiddagen og så en flaske med vælling til natten. Når han spiser godt af grøden, så kan I begynde med lidt grøntsagsmos og give dette om aftenen.
Først når han spiser godt (en lille dl) og det går godt med det, så kan I give 2 gange dagligt. Øg ham stille og roligt over nogle dage og bibehold samme slags grød/mos i nogle dage så han vender sig til det.
Med hensyn til valg er modermælkserstatning, så findes der ikke dårlige erstatninger i Danmark. Der er tre store firmaer som laver erstatning. Det er Hipp, Nestlé og Beauvais. Hipp laver økologisk mad og erstatning, så hvis I går ind for økologi så er det nogle super produkter til det.
Nestlé laver Nan modermælkserstatning, som netop er lavet om i sammensætningen så den nu indeholder flerumættede langkædede fedtsyrer, hvilket også er en af de gode faktorer i modermælk. Det er rigtig godt. Nestlé laver også Nan H.A som er en erstatning hvor proteinerne er spaltet på en anden måde. Den har ikke dokumenteret effekt i forhold til at forebygge allergi (som Nutramigen eller Profylac har) men har dog ifølge producenten en vis evne til at kunne mindske en allergisk reaktion. Nan H.A anbefales samtidig til børn med tendens til forstoppelse.
Beauvais lavet Allomin, som er et bredt udvalg af modermælkserstatning. Her kan man få en almindelig blå Allomin (type 1 og 2), en grøn Allomin til børn med forstoppelse, en gul Allomin til børn som har behov for mere mæthed. Det gode ved Allomin er at man kan blande produkterne. Det vil sige at barnet f.eks. kan få blå Allomin 1 og så samtidig få et par flasker af den grønne Allomin fordi det er med til at holde maven igang. Man kan således ved at sammensætte deres produkter finde det som fungerer bedst. Børn plejer ikke at reagerer negativt på at man skifter imellem Beauvais produkter.
Hvad I skal vælge er op til jer. Det er smag og behag.
Som sagt er mit råd at I starter med lidt grød og lidt vælling. En plan for dagen kunne i starten se således ud:
Morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme
Sove formiddagslur
Frokost: Grød (ris-, majs-, hirsegrød), måske lidt vand at drikke til.
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Puttes til lur
Aften: Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften: Flaske med mme
Nat: Evt. flaske
Planen jeg har lavet her er med 6-7 flasker dagligt. Når børn får flaske, så er det forskelligt hvor mange gange om dagen, men jeg regner med at det passer nogenlunde.
Jeg håber ikke I er blevet mere forvirrede over mine råd - for mange kokke...:o) men at det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske