Svar: Humørsvingninger - 6 mdr.
6. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Renata
Mit umiddelbare bud er at jeres lille datter er overtræt. Du skriver ikke hvordan hun sover og hvordan jeres dagligdag fungerer, men jeg tænker at din datter er så gammel nu, at hun observerer rigtig meget af verden omkring sig. Og nogle gange bliver det bare for meget.
Børn i hendes alder kan ikke forventes selv at sige fra. De er så nysgerrige på livet at de gladeligt følger med i alt omkring sig. Også gerne med ud, sidde i barnevognen, være i mødregruppe, besøge familie eller have gæster - være lidt hos den ene og hos den anden og det går forrygende - lige indtil kl. 17, så er hun bare træt og hun orker simpelthen ikke mere.
Man taler om 'ulvetimen'. Hvis man slår ordet ulvetime op, så betyder det: "Tiden mellem kl.17 og 18, hvor familien samles efter dagens ræs og afreagerer stress og irritation indtil maden står på bordet." Altså præcist det tidspunkt I oplever.
Det er et tidspunkt hvor jeres datter har brug for ro. Det kan være overvældende for hende at I stresser over madlavningen, far kommer hjem og vil gerne lege og nyde hende osv. og det kammer bare over.
Prøv om I en periode kan geare lidt ned eller måske snarere planlægge anderledes. Det kunne være at du kunne lave maden klar i løbet af dagen, så der ikke skulle bruges tid på det mellem 17 og 18. Det kunne være at badet skulle lægges om formiddagen i stedet for om aftenen osv. Og så forsøge at tage nogle dage, hvor I ikke skal lave for meget.
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke og god weekend - mon ikke far kan få lov til at komme mere på banen, når han er hjemme i dagtimerne nu her lørdag og søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske