Svar: Kost og søvn - 11 mdr.
6. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Signes mor
Børn har brug for varieret kost men også brug for genkendelighed da det giver dem en vis form for tryghed. Så generelt må man sige at det er godt at noget altid er det samme (f.eks. havregrøden om morgenen) og resten af døgnets måltider må så varierer og tage udgangspunkt i det I spiser.
Jo jeg kan godt se at kartofler med sovs og ris er lidt svært at spise med fingrene. Måske kan I lave kartoffelbåde, som hun så kan dyppe i lidt sovs på tallerkenen?
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og hun lyder jo også til at trives med det. Det er både hvad angår kost og søvn. Der er ikke så meget grøntsag og jeg tænker at I måske kunne prøve at få lidt grønt ind til frokost og også kl. 17. Det kan være gulerodstave, agurkestave, rød peberfrugt, avocado, majs, tomat, ærter osv.
Med hensyn til kogebøger, så findes der efterhånden rigtig mange gode. Der findes en kogebogsforfatter som hedder Annabel Karmel. Hun har udgivet rigtig mange kogebøger hvoraf flere er oversat til dansk. I kan finde dem i boghandlen. Hun har også en hjemmeside: www.annabelkarmel.com hvor I måske kan finde lidt inspiration og se om det kunne være noget for jer.
Ellers har både gyldendal og politikken udgivet kogebøger med opskrifter til børn og børnefamilier. Der er mange gode muligheder, så du må i boghandlen og lade dig inspirere af billeder. Det giver altid noget andet at stå med bøgerne i hånden:o)
Rigtig god jagt:o) Og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske