Svar: Om at komme over i armene hos andre
20. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Din dreng føler sig mest tryg ved dig. Det er dig han kender fra han lå inde i maven, din stemme, din vejrtrækning, din duft,- altsammen noget der er med til at give ham tryghed.
Et lille barn har behov for denne tryghed og vil føle sig utryg og blive ked af det, hvis det er for længe hos en anden. Børn er jo meget forskellige og derfor er det også forskelligt hvor meget "for længe" er.
Et helt lille barn har behov for omsluttende arme og føler at mor, mad (det der opfylder behov) er et hele. Efterhånden som barnet bliver ældre vil det begynde at opfatte at verden er stor og at der er andre mennesker. Et barn i firemåneders alderen vil være meget opmærksom på andre mennesker, lægge mærke til at der kommer nogen ind af døren osv. For et barn på fire måneder er det et spørgsmål om at finde en balance imellem at observere/lære og føle sig i sikkerhed/tryghed.
Det er naturligt at familie og venner gerne vil holde og dikke dikke; men det må et eller andet sted være på barnets præmisser. Det vil sige, når barnet har lyst og er oplagt til det og kun så længe barnet selv vil. Et barn der er ked af det, må tilbage til mor og den trygge favn.
Det bedste man kan gøre er at lade barnet se de andre personer lidt an. Evt være i mors favn imens der pludres. Et barn som ser andre personer tit vil være mindre frygtløs over for disse. Man kan derfor ikke forvente at et barne vil falde i armene med taknemmelighed hos bedsteforældre som det kun ser en gang hver eller hver anden måned.
Skal man til fest, hvor der er mange forskellig mennesker og en del støj, så vil det igen være mest trygt for barnet at være hos mor som det kender. Af princip synes jeg det er en dårlig idé at lade et så lille barn gå fra arm til arm. Hvis man gør det må man som mor hele tiden holde øje med, hvordan ens barn har det og tage over hvis han giver udtryk for at det er for meget.
Vær opmærksom på at han vil få en masse stimuli og indtryk i løbet af en dag, hvilket kan gøre ham overtræt og noget mere urolig og ked af det. Folk vil så gerne holde så længe han er glad og tilfreds, men når han er overtræt og helt utrøstelig, så har du problemet. Det er bedre at tage dette i opløbet ved at sørge for at han få så meget ro som muligt, efter forholdende; det kan jo være svært især i juledagene:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske