Brev:
Tilbage på arbejde,- hvad med amning og skemad?
20. december 2003
Alder:
5 mdr.
Tilbage på arbejde,- hvad med amning og skemad?
Kære Sundhedsplejerske
Jeg bor i England, hvor jeg har fundet at holdningen til amning er meget anderledes end hjemme. Færre ammer og der er en meget aflappet holdning til at bruge mælkeerstatning istedet for. Jeg er derfor meget interesseret i den danske holdning.
Jeg har indtil nu formået at amme 100 %, og Adam er stor og stærk. Jeg skal dog tilbage på arbejde om 5 uger (Adam vil være 24 uger på det tidspunkt).
Min mand skal gå hjemme de første 2 måneder, hvorefter Adam skal i vuggestue.
Vi vil derfor bruge disse 5 uger inden jeg skal på arbejde til at starte en rutine, der er det bedste for Adam og samtidig mulig for mig at opretholde med fuldtidsarbejde (ikke op for mange gange i løbet af natten, som det er nu sover han ikke igennem, men skal ammes mindst 1 gang mellem kl. 22 og 6.30).
Jeg håber at kunne amme morgen og aften, og langsom indtroducere skemad.
1: Men hvad med mælk midt på dagen? Skal vi bruge mælkeerstatning, og hvor meget?
2: Hvordan med introduktion af skemad, skal vi blande det med modermælk som er en smag han kender? Vi havde tænkt at starte med risblanding, men hvor meget skal vi give ham? Hvornår skal vi gå over til grøntsagsmos?
3: Jeg har ca. 15 portioner (x250 ml) mælk i fryseren, hvordan kan vi bruge det bedst?
Håber du kan hjælpe mig, selvom jeg bor i udlandet.
Venlig hilsen
Anne Kirstine