Svar: 1 årigs angst
20. december 2003
Alder:
12 mdr.
Kære Karina
En del børn bliver bange. De kan være bange for mange forskellige ting. Det kan være lyde, lys/mørke og mange børn får en periode hvor de er skrækslagne for vand. Hvor de tidligere har elsket at sidde at plaske i vandet, går de fuldstændig i panik, hvis de skal have vasket hår.
Det er svært og kræver stor tålmodighed fra forældrenes side at have et barn som er bange. Det bedste man kan gøre er hele tiden at vise dem at vandet f.eks. ikke er farligt. Det er vigtigt ikke at tvinge barnet, men i stedet lege og bruge vandet på en positiv måde. Det er derfor det helt rigtige I gør.
De fleste børn er omkring 1½-2 år, når de har en periode med vandskræk. Det kan godt tage måneder før det er ovre. At jeres dreng kun er et år er også normalt, børn er jo forskellige.
Ubehagelige drømme begynder i 1 års alderen og tiltager med barnets alder. Barnet sover uroligt, vågner op, råber og er bange. Det skyldes at barnet i kraft af sin alder oplever og får så mange indtryk, som det har svært ved at overskue. Når barnet drømmer er det jo dagligdagens oplevelser, som bearbejdes.
Hvis barnet vågner helt skal man selvfølgelig trøste og berolige barnet. Men nogle børn vågner ikke helt op og man skal derfor være opmærksom på, hvordan barnet reagerer på ens stemme, hvis man forsøger at trøste på den måde. Der er altid en risiko for at trøsten kan blive en del af den skræmmende drøm og her må man afvente og se om barnet falder til ro af sig selv i stedet.
Med hensyn til besøg hos lægen, så er der mange børn som ikke bryder sig om dette. Ofte fordi de forbinder det med noget ubehageligt og som hos jer, har oplevet at skulle i narkose. Jeg tror ikke at din dreng direkte kan huske en tidligere episode, men han kan genkende lugte, lyde osv. og det vil minde ham om en ubehagelig erindring.
Når din søn skal vaccineres vil jeg anbefale dig at købe EMLA-plaster på apoteket, som du kan sætte på 1-2 timer før han skal have stikket. Det virker lokalbedøvende, så stikket ikke gør ondt. Han vil sikkert fortsat reagere på at skulle ind til lægen, men hvis du ved at det ikke vil gøre ondt, så er du også selv mere rolig, og det at du er rolig vil på virke ham positivt. Du skal få lægen eller sygeplejersken i klinikken til at vise dig, hvor plasteret skal sidde.
Giv ham et lægesæt i julegave. Efterhånden som han bliver ældre vil han få større glæde af det, men allerede nu kan I godt lege læge og du kan undersøge ham med stetoskop osv.
Det bedste du kan gøre er at være rolig og være til stede for ham, når han er ked at det. Trygheden, det at vide at du er der for ham uanset hvad, er meget meget vigtigt.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske