Svar: Modermælkserstatning eller tilskudsblanding - 5 mdr.
19. december 2003
Alder:
5 mdr.
Modermælkserstatning er et fuldgyldigt ernæringsprodukt, som kan bruges lige fra fødslen. Modermælk og modermælkserstatning har et passende proteinindhold og netop protein er vigtigt for barnets vækst. Hvis proteinindholdet er for højt vil barnets nyrer blive belastet. Af samme grund anbefaler man derfor heller ikke sødmælk til børn før efter 6 mdr´s alderen og her kun i små mængder.
Tilskudsblandinger er mælkeprodukter, der markedsføres som en del af kosten til barnet efter fire mdr. Men der er ikke samme kvalitetskrav til tilskudsblandinger som til modermælkserstatninger. Tilskudsblandinger har både en anden sammensætning og også andre næringsstoffer.
Et barn der udelukkende er ernæret med modermælkserstatning bør således blive ved med at få den almindelige erstatning, der er ikke ernæringsmæssigt grundlag for at skifte. Et barn der som hos dig hovedsageligt bliver ammet, kan man godt give tilskudsblanding, men når barnet er mellem 4-6 mdr bør tilskudsblandingen højst erstatte 2 af barnets måltider.
En del tilskudsblandinger bliver markedsført som vælling. Vælling er egentlig en tynd grød, hvorfor nogle også oplever at den mætter mere. Hvis man ammer fuldt og barnet trives med dette, kan man godt springe vællingen over og gå direkte i gang med grøden. Men har man et barn på 4-5 mdr. som virker sulten og ikke tilfredsstilles med brystmælk alene, så kan man f.eks. give en flaske vælling om aftenen før sengetid.
Med hensyn til din datter så er der således ikke noget i vejen for at du giver hende tilskudsblanding (allomin 2). Hun bør dog ikke få mere end to flasker dagligt. Hvis hun virker mere sulten, så kan du forsøge med endnu et grødmåltid.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske