Svar: Modermælkserstatning eller tilskudsblanding - 5 mdr.

19. december 2003

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Modermælkserstatning er et fuldgyldigt ernæringsprodukt, som kan bruges lige fra fødslen. Modermælk og modermælkserstatning har et passende proteinindhold og netop protein er vigtigt for barnets vækst. Hvis proteinindholdet er for højt vil barnets nyrer blive belastet. Af samme grund anbefaler man derfor heller ikke sødmælk til børn før efter 6 mdr´s alderen og her kun i små mængder.

Tilskudsblandinger er mælkeprodukter, der markedsføres som en del af kosten til barnet efter fire mdr. Men der er ikke samme kvalitetskrav til tilskudsblandinger som til modermælkserstatninger. Tilskudsblandinger har både en anden sammensætning og også andre næringsstoffer.

Et barn der udelukkende er ernæret med modermælkserstatning bør således blive ved med at få den almindelige erstatning, der er ikke ernæringsmæssigt grundlag for at skifte. Et barn der ...

Annonce

... som hos dig hovedsageligt bliver ammet, kan man godt give tilskudsblanding, men når barnet er mellem 4-6 mdr bør tilskudsblandingen højst erstatte 2 af barnets måltider.

En del tilskudsblandinger bliver markedsført som vælling. Vælling er egentlig en tynd grød, hvorfor nogle også oplever at den mætter mere. Hvis man ammer fuldt og barnet trives med dette, kan man godt springe vællingen over og gå direkte i gang med grøden. Men har man et barn på 4-5 mdr. som virker sulten og ikke tilfredsstilles med brystmælk alene, så kan man f.eks. give en flaske vælling om aftenen før sengetid.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til din datter så er der således ikke noget i vejen for at du giver hende tilskudsblanding (allomin 2). Hun bør dog ikke få mere end to flasker dagligt. Hvis hun virker mere sulten, så kan du forsøge med endnu et grødmåltid.

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi