Svar: Pige på 11 mdr. kan ikke falde i søvn alene
19. december 2003
Alder:
11 mdr.
Kære alle tre
Du har fuldstændig ret i at jeres datter føler sig utryg, når I forlader hende. Børn skal være nær skolealderen før de ikke føler sig forladt.
Jeg synes det er synd for hende hvis hun skal græde sig i søvn og en time og tyve minutter er længe. Hvad sker der, hvis I sidder hos hende og holder hende i hånden? Ikke at I skal sidde der i timer, men nogle børn kan godt bedre falde til ro, når man sidder der og har ikke problemer med at lægge sig til at sove, hvor andre børn straks kræver underholdning, hvorfor man er nødt til at gå.
Har hun en spilledåse? Det kan også blive en del af ritualet at tænde for den, så lytter hun, lærer melodien at kende og kan blive tryg ved det. Andre puttedyr kan også være en mulighed.
Hvis hun har meget behov for jer og I beslutter jer for at gå, så er det vigtigt at I hele tiden vender tilbage til hende for at vise at I er der og at hun godt kan lægge sig til at sove; men som sagt er der nogle børn som har behov for at man lige sidder der lidt.
Der er mange delte meninger om hvordan man skal få børn til at sove. I skal sammen blive enige om, hvad I synes er rigtigt. En del forældre har haft glæde af bogen "Godnat og sov godt" som du kan læse anmeldelse af under bogguide. Jeg er ikke tilhænger af alle principper i bogen, men der er enkelte afsnit, som du måske kan have glæde af at læse.
Der er også forældre som vælger at flytte barnevognen ind. Hvis barnet sover godt der og er tryg ved det, så kan det naturligvis også være en løsning. Jeg er ikke interesseret i at sætte mig som dommer overfor hvad der er korrekt at gøre, men synes derimod at det der giver mest ro og tryghed i den lille familie, er også det rigtige at gøre:o)
Det kan være en god idé at lave en dagbog, hvor I skriver ned, hvad I gør og hvor lang tid det tager. Det kan hjælpe jer til at se de små fremskridt der er.
Tak for de søde ord. Håber du kan bruge ovenstående. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske