Svar: Skævt kranium, sove på siden, sove udendørs
10. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Med hensyn til din drengs hovedfacon, så lyder det jo som om det ikke er så meget, men dog alligevel nok til at man bemærker det og jeg synes derfor du skal forsøge om det kan rettes lidt op. Jeg vil foreslå dig at du tager en sok og fylder den med grødris, og slår en knude. Så får du en blød og lidt tung pose, som du kan lægge ved hans ansigt, således at han, når han sover, ligesom bliver tvunget til at holde hovedet til den side, hvor du helst vil have hans hoved til. Det vil sige at sokken skal ligge til den side, hvor han er flad.
Sundhedsstyrelsen anbefaler i forhold til skæve kranier at børn lejres på siden og på maven, når de er vågne og det synes jeg du skal gøre så meget som muligt. Sundhedsstyrelsen anbefaler, som du selv skriver, at børn sover på ryggen af hensyn til vuggedød - de skriver dog også at "når barnet kan vende sig selv er der ingen grund til at bekymre sig om at barnet vender sig og sover videre på maven". (Retningslinier for vuggedød, sst. 2006)
Hvis du følger sundhedsstyrelsens retningslinier, så bør du således lejre din dreng på ryggen, men hvordan han herefter bevæger sig rundt, kan du ikke gøre så meget ved. Af hensyn til hans kraniefacon, så synes jeg dog du skal forsøge dig med ovenstående sok. Og det lyder som om han er rigtig godt mobil:o)
Med hensyn til at sove ude, så skriver sundhedsstyrelsen:
"Børn, der sover ude i kulden, skal være under særligt effektivt opsyn. Sovetiden bør aldrig være længere end halvanden til to timer. Jo yngre, børnene er, og jo koldere vejret er, des hyppigere skal børnene tilses. Er man i tvivl om kuldepåvirkningen, bør den, der har opsynet, selv iføre sig passende beklædning og sidde et stykke tid udendørs ved siden af børnene." (Små børn i kulden, sst. 2006).
Håber at ovenstående er svar nok og at det hjælper dig lidt videre:o) Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske