Svar: Pige 1 år og vågner hver dag kl. 05.00
10. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Joan
Der kan være rigtig mange årsager til at din datter vågner om natten/tidlig morgen og jeg skal prøve at dele nogle af mine tanker med dig.
Der sker rigtig meget med børn omkring 1 års alderen og du skriver at det har stået på et par måneder - netop i den periode hvor hun er begyndt at bevæge sig og udvikle sig motorisk - fra at kravle til at gå osv.
Netop den periode, hvor børn udvikler sig motorisk, øver de sig også om natten. De får sig ofte lagt i nogle stillinger, eller står pludselig op om natten i en stilling, hvor de ikke er i stand til at komme tilbage og putte godt igen. De gør det i søvne og det er en del af deres motoriske udvikling at have denne uro i kroppen. Det gør at børn netop i den alder ofte sover mere uroligt og ofte også vågner mere op.
Derudover så vil børn i takt med at de begynder at kunne bevæge sig mere rundt i verden også begynde at opleve verden som større end tidligere. De øver sig i rumfornemmelse og det at finde ud af at man er der, selvom man er i rummet på den anden side af væggen. De øver sig i at gå efter ens stemme og modsat - de begynder at blive bevidst om at de med deres egen stemme 'kan kalde' og de bliver lykkelige når man viser sig og de opdager at man ikke har forladt dem. Børn i den alder har fortsat behov for at kunne se en for at vide at de ikke er forladt.
Hendes ekstra behov for mor i en periode er derfor helt naturlig - det er det som hedder separationsfasen. At hun tilsyneladende fint accepterer at du går fra hende i øjeblikket er nok at hun trods alt er kommet videre i denne fase og det er rigtig godt. Det er altså en helt sund og naturlig udvikling din datter viser.
Netop det at du er begyndt at arbejde igen, betyder vel også at din datter er begyndt pasning? Dette giver hende jo nye ting at forholde sig til, nyt der skal bearbejdes og flere ting at drømme om.
I kraft af hendes motoriske udvikling og evne til at komme omkring, så oplever hun altså betydeligt mere end tidligere. Og alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme. At hun har en storebror bidrager både til glæde og masser af gode og sjove stunder, men at han 'puffer' til hende indgår naturligvis også i hendes oplevelser - og hun drømmer om det hele.
Det er således helt naturligt at din datter vågner om natten/tidlig morgen med den alder hun har og den udvikling hun går igennem. Det er dog sådan med sådanne faser at man naturligvis skal støtte barnet og være der, så de kommer bedst muligt igennem fasen, men det er samtidig vigtigt at man ikke får skabt nogle nye og dårlige vaner.
Og med det tænker jeg naturligvis på idéen om at tage hende ind til dig om natten. Det er en rigtig sød og omsorgsfuld tanke og umiddelbart har jeg også den holdning at børn skal være velkomne i forældresengen, når de vågner og er kede af det, drømmer osv. Men det er en balance - for det lyder jo ikke umiddelbart som om din datter er så ked af det mere, men mere som om hun har brug for at blive bekræftet i at du er der og så lægger hun sig til at sove igen. Jeg tænker derfor at det er vigtigt at du, i hvert fald om aftenen og først på natten forsøger at få hende til ro og hjælper hende med at sove videre i sin egen seng.
Du må prøve at vurdere hvad hendes uro handler om og også se og lytte til hendes gråd. Er hun utryg og utrøstelig, så skal hun naturligvis have trygheden og må ind til dig - måske finder hun så roen med det samme og vil kunne puttes tilbage igen. Men sandsynligvis er det hun behøver bare en bekræftelse på at du er der for hende og ikke går fra hende - du går trods alt fra hende om dagen, nu hvor du er startet arbejde, og det kan hun jo så godt ligge og drømme om.
Det er en rigtig svær balance at finde, men jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske