Svar: Ikke mere mælk, modermælkserstatning istedet?
10. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Hvis du ønsker at stoppe amning i løbet af den næste månedstid eller to, så vil det være helt relevant at du begynder at give Selma modermælkserstatning. Det kan også være at du tænker, at det ville være rart bare at supplere din amning med lidt erstatning, så får du sikkerhed for at hun får noget. Samtidig tænker jeg, at det jo måske så vil give sig selv, amningen automatisk trappe ned og flasken vil så være måden at få mælk på fremover.
Jeg tænker derfor, at sådan som du beskriver jeres situation og sådan som jeg fornemmer dit ønske om at drosle ud af amning, så vil det være helt på sin plads at du begynder at tilbyde Selma en flaske dagligt. Stille og roligt kan du så øge hende til f.eks. 2 flasker dagligt, hvis du synes dette virker bedre for jer.
Jeg foreslår flaske fordi hun endnu kun er 6 måneder gammel. Hendes mælkebehov er derfor fortsat meget stort og hun skal være mere end 9 måneder før mælkemængden sættes så langt ned at hun har en chance for at kunne tage sit behov via kop.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du nu er oppe på 3 måltider skemad dagligt. I forhold til Selmas alder tænker jeg at to til tre lure vil være passende og i løbet af den næste måned vil hun sikkert kunne nøjes med to.
Her er en plan for hvordan en dagligdag kunne se ud hos jer, hvor der både er plads til skemad, amning og flaske 1-2 gange.
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Bryst og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød (f.eks. øllebrød) eller grøntsagsmos, gerne med lidt kød eller fisk i det små. Vand af kop.
Bryst og puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst/flaske
Sen eftermiddag: Powernapper evt. lidt
Aften: Grøntsagsmos med lidt kød og fisk. Tager stille og roligt mere og mere udgangspunkt i jeres mad, så hun kommer lidt mere igang med familiemaden.
Tilbydes en flaske til natten og puttes
Sen aften (lige inden du selv går i seng): ammes
Nat: sut eller vand - behøver ikke bryst eller flaske i tidsrummet 24-06.
Som du kan se, så tænker jeg at hvis hun tilbydes mad og mælk i løbet af dagen, så vil hun ernæringsmæssigt ikke have behov for mælk om natten længere, med den alder hun har. Det lyder derfor helt alderssvarende at du forsøger at vende hende fra mad om natten nu og i løbet af den næste månedstid.
Hun skal som sagt fortsat have meget mælk, du skal nok regne med at hun drikker mellem 750-1000 ml mælk dagligt. Hvis du udskifter amning med flaske, skal du nok regne med at hun kan tage et sted mellem 100-200 ml i hver flaske, det vil ikke være unormalt. Hvis du kommer op på at give hende mindst 400ml mme i flaske dagligt, så kan du undvære jerntilskud.
Ved siden af flasken kan du dog fortsat amme - det kan jo være lidt lettere, lige at kunne ligge til, hvis I akut får behov for det. Derfor synes jeg heller ikke du skal opgive amningen helt endnu, men lade det være en blid overgang. Hendes mave skulle også gerne kunne følge med.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske