Brev:
Ikke mere mælk, modermælkserstatning istedet?
10. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Ikke mere mælk, modermælkserstatning istedet?
Hej Helen
Sidst jeg skrev var første gang jeg skrev til dig. Da spurgte jeg generelt om forskellige ting, om selma er godt med. Det mente du hun var;-)
Bla. snakkede vi om mad og amning. Jeg ammer stadig delvist, da selma jo får grød og mos også. Men min fornemmelse siger mig efterhånden, at jeg ikke har så meget mælk tilbage. Hun skal sutte laaang tid før nedløbsrefleksen sætter ind, hvilket gør, at hun bliver ulykkelig og utålmodig. Desuden skal hun spise i laaang tid før hun er tilfreds. Jeg synes heller ikke, at selvom jeg lader hende amme meget, at mælkeproduktionen går op, som den gjorde for bare en lille måned siden, når hun ammede meget.
Jeg overvejer derfor om jeg skal give mme den sidste tid der er tilbage før hun går over på fuld kost, hvilket jo er hvad jeg sigter efter indenfor den kommende tid. Måske er det naturligt, at min ammeperiode skal stoppe nu... hvad synes du? og hvor meget mme skal hun have i løbet af dagen, med tanke på, at hun om en lille uges tid går over på grød morgen og mos middag og aften (muligvis også lidt kød). Hun drikker indtil videre lidt vand til maden, 20-30ml.
Så er der også lige det med søvnen. Jeg synes ikke det er blevet ret meget bedre endnu. Men det har nu ændret sig til, at hun nu sover godt først på aftenen/natten og så midt nat begynder hun at vågne ofte. Hun kan dog stadig beroliges/puttes igen uden de store problemer. Men der er mange afbræk. Nogle gange hver time fra midt nat. Hun er dog begyndt selv at falde til ro når hun er blevet puttet, jeg går til og fra et par gange og til sidst falder hun i søvn med hendes bamse og lidt nussen på kinden. Hun har stadig behov for sutten til at sove ind med og også i løbet af natten.
Tror du bare det er et spørgsmål om tid før hun lærer at sove hele natten? Tror du det er en idé, ift. god søvn, at vænne hende fra mad om natten om en måneds tid?