Svar: Hjælp til vanebetinget afbrudt nattesøvn
10. januar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære atter trætte mor
Okay - "hun sover igennem når hun bliver 3" - men forhåbentlig også lidt før:o)
Jeg tror der er noget meget rigtigt i det med den vanebetingende afbrudte søvn - det at jeres datter vågner op for at få sutten og herefter lægger sig og sover videre.
Det lyder rigtig fornuftigt at lade hende sove i eget værelse i sin egen seng, da hun kun bliver mere fysisk urolig af at ligge hos jer. Man kan så diskutere, hvorvidt det er nødvendigt at I også ligger på værelset.
Hvad ville der ske, hvis I lå I jeres soveværelse og hun lå på sit værelse? Måske ville hun sætte sig op, klynke lidt, søge efter sin sut, men hvis hun fandt sutten, ville hun så ikke kunne lægge sig ned igen? Jeg synes I skal forsøge det.
Sørg for at hun har et par sutter i sengen, både en eller to som ligger løst, men også en der sidder på en stofble, så hun lettere kan finde den. Med den alder hun har, kan hun godt selv finde sin sut og komme den i munden. I kan overveje om I skal blive hos hende en enkelt nat eller to for at forsøge at trække tiden, hvor hun får en sut og for at hjælpe hende med selv at finde den, så I stille og roligt kan undværes. Måske vil det også være nok at I et par nætter bare stille og roligt siger "Jeg er lige her Ida, læg dig ned og sov igen", så hun stille og roligt lærer sig at sove videre uden at behøve jeres hjælp.
Som du skriver, så kan hun jo godt sove et længere stræk, så det lyder som vane og som en rutine I skal have ændret. Prøv at lægge mærke til om dagen, rutinerne, hvad som helst har været anderledes de enkelte natter, hvor hun sover. Måske er det et eller andet gennemgående, som I kan bruge fremover.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske