Brev:
Hjælp til vanebetinget afbrudt nattesøvn
10. januar 2007
Alder:
13 mdr.
Hjælp til vanebetinget afbrudt nattesøvn
Hej Helen
Så skriver jeg igen om det samme emne igen igen; Idas nattesøvn. Du får lige en update.
Som jeg skrev sidst, havde vi succes i en periode med at lade hende græde lidt og så faldt hun i søvn og sov godt bagefter. Men mellem jul og nytår gik det galt, og vi var vågne med hende 1½ til 2 timer om natten, hvor hun kravlede rundt på os, pludrede osv, hvad der fik os til at konkludere, at det nok var tid for, at hun skulle ned på én lur om dagen. Så det kom hun og det gik bedre.
Samtidig bestemte vi, at i stedet for at hun kom ind i vores seng efterhånden hver nat, ville vi lægge en madras ind til hende, så vi kan lægge os derind. Vi håbede på, at i løbet af 14 dage ville vi se en forbedring i hendes nattesøvn. Det er bare ikke rigtigt sket.
I nat vågnede hun hver halvanden time. Hun klynker, sætter sig op, får sutten og lægger sig selv ned og sover straks videre. Så sover hun halvanden time igen. Jeg må efterhånden indrømme, at dette mønster er normen og ikke undtagelsen. Der er tilsyneladende altid en mulig forklaring på den dårlige nattesøvn, hvorfor vi har bortforklaret den og ventet på, at det skulle blive bedre, men det holder altså ikke længere. Den dårlige nat er en normal nat med hende, og det kan ikke bortforklares. Vi kan ikke bare vente og håbe det er bedre i næste uge.
Men hun kan godt. I går nat sov hun 6 timer i træk og i sidste uge havde hun også én nat, hvor hun tog en 4-5 timer. Og det var bare dejligt! Begge gange er hun "faldet i søvn af sig selv". Hun har været halvvågen (vi kan høre hende mosle rundt), men er faldet i søvn igen uden brok og så sovet mange timer. Mærkeligt. Ligesom da vi lod hende græde og hun så faldt i søvn og sov mange timer uden hjælp.
Jeg har set dig skrive om vanebetinget afbrudt søvn, hvor barnet klynker for at få sutten og så får den af forældrene, hvorfor de klynker hver gang de taber den. Hvordan lærer vi hende at falde søvn uden sutten? Skal vi prøve at ae hende og nusse hende og se om hun så kan falde i søvn igen uden?
Vi har lidt brug for nogle redskaber eller tricks til at arbejde på nattesøvnen. Vi synes vi har prøvet og gjort alt og intet ser ud til at virke. Om ikke andet har vi brug for lidt opmuntring a la "hun sover igennem, når hun bliver 3":-).
Hilsen den igen trætte mor