Svar: Madplan til 1 årig dreng
9. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Maj
Dejligt med et kort og præcist spørgsmål og naturligvis vil jeg det:o)
Når man er blevet et år, så bør maden tage udgangspunkt i den mad, den øvrige familie spiser. Det er dog fortsat meget vigtigt at barnet spiser tit og tilbydes en del mellemmåltider.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, Øllebrød eller lignende, lidt frugt og måske et glas juice eller et glas mælk
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, evt. lidt marmelade. ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg eller rester fra aftensmaden - det kan være lidt kylling, en frikadelle eller lignende. Smørbart pålæg kan være lever-, silde- eller torskepostej, smøreost, eller lignende. Man kan også bruge grøntsagsmos eller frugt som pålæg. Sammen med rugbrøddet er det godt at servere lidt kogte grøntsager som gulerod, ærter, majs, men det kan også være agurk, peberfrugt, tomater, avokado eller lignende. Vand eller mælk af kop
Eftermiddag: En lille skål tykmælk, A38, cultura eller lignende med rugbrødsdrys, müsli eller lignende. Evt. med frugtmos eller friske bær. ½ bolle med smør og lidt frisk frugt i stykker. Vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som til frokost - agurk, ærter, majs, tomat, gulerod osv. Vand af kop
Aften: Aftensmad som I spiser, kød, fisk, pasta, ris, sovs osv. tilbehør af forskelligt grønt. Evt. lidt frugtgrød med mælk på som dessert. Vand eller mælk af kop
Vær opmærksom på at børn spiser meget forskelligt og hvor nogen spiser meget, spiser andre meget lidt. Du skal se på hvordan din dreng i øvrigt trives, om han vokser, virker glad, har gang i maven og i det hele taget virker til at have det godt og være en sund dreng.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske