Svar: Sprogligt geni - eller helt normal?
9. januar 2007
Alder:
20 mdr.
Kære Sara
Det lyder bestemt som om Katja er rigtig godt med sprogligt og måske hører til de lidt fremmelige på det punkt:o)
Der er rigtig stor forskel på, hvornår børn begynder at tale, nogle børn taler meget tidligt og andre meget sent. De fleste børn begynder dog at sige enkelte ord i alderen 15-18 måneder.
Der er også stor forskel på hvor meget barnet egentlig forstår og hvor meget barnet selv siger. De fleste børn vil i alderen 8 måneder forstå mellem 10 og 20 ord og vil i 15 måneders alderen forstå ca 100 ord, men vil selv kun sige mellem 10 og 20 ord.
Når børn er omkring 2 år som din datter, ser man også store sproglige forskelle. Nogle 2 årige kan sige 200 ord, hvor andre kun bruger omkring 120 forskellige ord og nogle gange kan man godt opleve at ordforrådet pludselig eksploderer og barnet rent sprogligt tager et rigtig stort spring.
En del børn har svært ved at udtale visse ord rigtigt og det er ikke usædvanligt at børn siger f.eks. "top" i stedet for "kop", "do" i stedet for "sko". Du gør det præcist rigtige ved at udtale ordet igen, så hun hører din udtale og det er netop vigtigt ikke at presse hende til at sige tingene rigtigt, da hun jo gør det så godt hun kan - og hun er rigtig dygtig, ingen tvivl om det:o)
Hvis du er interesseret i at vide mere om børns sproglige udvikling, så kan du læse bogen/hæftet "Barnets sprog - gi det en hjælpende hånd" udgivet af komiteen for sundhedsoplysning. Du finder den på www.sundhedsoplysning.dk.
Fortsat held og lykke med hende det lille 'sludrechatol', hvor er det dejligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske