Brev:
Sprogligt geni - eller helt normal?
9. januar 2007
Alder:
20 mdr.
Sprogligt geni - eller helt normal?
Hej
Jeg skriver fordi jeg er kommet til at tænke nærmere over min datters sproglige kunnen. Katja er nu 20 mdr. gammel og har et efter min mening ganske almindeligt sprog! Nu er Katja vores første og indtil nu eneste barn, så vi har ikke så meget at sammenligne med, så jeg har egentlig ikke tænkt så meget over det før jeg "hørte et sted", at når børn kom i børnehave ved 3 års alderen, så skulle de gerne tale i "3 ords sætninger"
Katja er den sidste måned begyndt at sætte både 4 og 5 ord sammen til sætninger og hun snakker mildest talt som et vandfald. Senest da hun blev passet hos min mor her forleden, gik hun ud og hentede Mormor som åbenbart skulle med ud til kattelemmen, og ungen sagde mens hun pegede på lemmen "Mis-kat gå ud der lej nu!"
Kan det passe at vores datter er særlig sprogligt begavet, eller er det normalt for hendes alder? Jeg har en enkelt gang fortalt hende at hun er 1 år gammel, og hun overraskede mig ved nogle dage senere at svare "en år" da jeg for sjov spurgte hende hvor gammel hun var. Hun har stort set styr på farverne og kan beslutte sig for at spise med sin røde ske og det er også den hun henter. Hvis vi beder hende hente feks Duplo-klodser i bestemte farver, så gør hun det og hun kan også godt selv fortælle hvilken farve alle mulige forskellige ting har. Dog har hun problemer med at sige orange, men hun kender farven.
Hun kan overhovedet ikke udtale bogstavet "k" men næsten alt hvad hun siger er forståeligt! Ord som hagesmæk blir til "hæsm", men hun kan bruge det i en sætning som: "Dada (Katja) ik hæsm på mer nu". I aftes da vi spiste ringede hendes far som er på arbejde og Katja fik lov at snakke med ham. Til telefonen sagde hun "Hej hej far, Dada spiser!"
Vi har ikke på nogen måde forsøgt at påvirke hende særligt mht. det sproglige, men jeg bruger meget det, at gentage det hun siger for at være sikker på at det er det hun mener!
Er Katja tidligt ude med hensyn til sit sprog?
Med venlig hilsen Sara