Svar: Gentagen afbrudt søvn 14 måneder dreng
9. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Kære trætte forældre
Det er uholdbart for jer alle, at jeres dreng vågner så hyppigt natten igennem, en gang kan accepteres men ikke 4-6 gange, når han i øvrigt er sund og rask. Der kan være mange grunde til at han vågner og jeg vil beskrive mine overvejelser omkring det og så kan I selv vælge til og fra.
Når jeg læser jeres brev får jeg indtryk af at der især er to ting, som spiller ind på at han vågner. Det ene er hans hyppige og store indtag af vand og det andet er det faktum, at han puttes et andet sted, end hvor I gerne vil have at han sover.
Det spiller naturligvis også ind at han har haft en del øreproblemer, - kroppen husker og der kan godt ligge noget vandebetinget i dette - når han har haft ondt i ørerne, har det hjulpet at drikke lidt, da det har lettet trykket i ørerne. Ørerne er nu i orden, men kroppen har vænnet sig til at vågne op, få en tår vand og sove igen, og det duer ikke.
I skal naturligvis sørge for at jeres dreng drikker væske nok i løbet af dagen, så han ikke behøver være tørstig om natten. Men I må forsøge at skære meget ned på væskeindtaget om natten. Jeg kan forstå at I giver ham vand af flaske og umiddelbart tænker jeg at I må forsøge at give ham lidt vand af kop - når han drikker det af en flaske, så får han forholdsvis meget og også for meget. Flasken hører i princippet til indtil 12 måneders alderen, herefter bør I forsøge at fjerne den - især når den er så uhensigtsmæssig som den er her.
Hvis I mener at flasken er vigtig som en del af putteritualet, så kan I bibeholde den til putning, men giv ham mindre og mindre vand af gangen og prøv så at sætte noget andet i stedet for. Det kunne f.eks. være en godnathistorie eller en godnatsang. I løbet af de næste måneder vil han sandsynligvis godt kunne være med til at indgå en aftale om 'flaske eller historie' og de fleste vil helt have historien og så nøjes med en kop vand.
For nogle børn vil det være udenbetydning, hvorvidt de lægges til at sove et sted og flyttes til et andet, når de sover. Men for de fleste børn vil det være vigtigt at blive lagt til at sove, der hvor man forventer at de sover. Der sker ofte det at barnet ellers vågner og 'bliver forskrækket' over at sove et andet sted, føler sig utryg ved stedet og derfor forventer at blive båret ind til forældrene igen.
Det lyder som om at jeres dreng, godt kan finde ud af at sove på sit værelse og at han føler sig tryg nok ved sin seng - i hvert fald når han vågner om natten, men han er ikke tryg nok ved at skulle falde i søvn der og jeg tror at det er vigtigt at lære ham dette, da det vil kunne gøre, at han måske sover lidt længere i sin seng, inden han kommer ind til jer.
Jeg får en fornemmelse af at jeres dreng er meget tryghedsssøgende og har behov for at have jer tæt ved sig for at kunne falde i søvn. Jeg kan ikke ud af jeres brev se, om I ligger hos ham til han sover, eller hvordan I rent praktisk gør det, men jeg forestiller mig at det er lettere i soveværelset fordi I har en åben seng, hvor han i eget værelse skal ligge i en tremmeseng?
Jeg tænker derfor om I allerede nu, skulle forsøge at få ham ud af tremmerne. Man kunne overveje om man f.eks. skulle købe en juniorseng til ham, så han blev puttet i egen seng, men så I kunne sidde på sengekanten og derved sidde hos ham. Her kan I så læse en godnathistorie, kærtegne ham blidt og give ham den tryghed han beder om. I kunne også prøve at gå lidt fra ham, fortælle at I kommer lige om lidt og vende tilbage efter 2-3 minutter. I kunne også gøre det at I tager noget strygetøj eller andet ind på værelset eller står med det ligeuden for døren, så kan kan se og høre jer - vide at han ikke er alene, men samtidig lærer at sove selv.
Der er børn som finder tryghed ved at kunne komme ud af deres seng, og som ikke bryder sig om at ligge bag tremmer. Derfor kunne det at få ham i en åben seng faktisk være med til at gøre en forskel.
Jeg håber I kan bruge nogle af mine overvejelser. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske