Svar: 7½ mdr. - nægter at spise og mangler balance
13. december 2003
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Du skal endelig ikke presse din datter til at spise og jeg ved godt at det er nemt at sige, når man sidder der som mor og bare ønsker at hun jo skal have et eller andet.
Hvor interesseret er hun i den mad som I spiser? Hvis hun på nogen måde viser interesse for jeres mad, så forsøg at lade hende få dette. Nogle børn kan godt klare andet end grød og mos i en alder af 7½ mdr. At knibe munden sammen kan også være et tegn til at hun selv vil have lov at forsøge sig. Se om ikke du kan finde noget, som hun selv kan spise. Det kan være brød, grøntsager og frugt som hun selv kan holde i hånden. Sørg for at I spiser sammen. Børn elsker selskab.
Med hensyn til motorikken, så er det lidt svært for mig at vurdere, da jeg ikke kan se hende. Det med at sidde selv, det er der børn som ikke mestrer før de er omkring 8½-9 mdr. og det er helt normalt. Med hensyn til at løfte sig op på armene, når hun ligger i maveliggende stilling, så burde hun kunne det nu, men den evne hænger også sammen med om hun har ligget nok på maven?
Under alle omstændigheder så er det vigtigt at I fra nu af ligger hende så meget på maven som muligt. Gør det til en vane at I hver gang I ligger hende fra jer, lægger hende på maven på et tæppe på gulvet. Hvis hun ikke er vandt til at ligge på maven vil hun sikkert blive sur, men så må I forsøge at gøre det lidt spændende ved at placere jer selv, et spejl, noget legetøj osv. foran hende, så der er noget interessant at se på. Puslebordet er også en oplagt mulighed for at ligge på maven. Her kan I også sætte et spejl op på væggen.
Hjælp hende med at støtte på albuerne, når hun ligger på maven. Herfra vil hun kunne øve sig i at strække armene og trille om på ryggen. Når hun ligger på ryggen så giv hende "ranglesokker" på fødderne, så hun opdager disse og synes de er interessante. Får hun fat i fødderne vil det hjælpe hende til at trille om på siden igen.
Det er fra liggende stilling at barent lærer at krybe og kravle og udvikle muskulatur og balance evne til at kunne sidde selv. Det kan også være en god idé at tage en tur i svømmehallen. Hvis I ikke er vandt til dette, så vil hun kunne blive forskrækket over de mange lyde og derfor vil det være godt at holde hende tæt ind til kroppen i begyndelsen. Langsomt kan I så begynde at bevæge hende igennem vandet, så hun får brugt sig selv.
Du kan hjælpe hende til bevægelse ved:
- at lave cykelbevægelser med hendes ben
- at gribe om hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje
- at tage fat om hendes lægge og bøje knæ og hofte og rulle hendes underkrop fra side til side
- at få vagt hendes interesse for legetøj mv. så hun vender sig om efter det.
Hvis du synes at I allerede gør ovenstående, så fortsæt som hidtil og det skal nok komme:o) Nogle børn er hurtigere til noget, andre til noget andet. Pas på med ikke at sammenligne, da børn er meget forskellige både i udvikling og i temperament. Det vigtigste er at du hele tiden kan se at hun udvikler sig og ændrer sig. Udvikling kan også være de lyde hun siger og måden hun gør sig forståelig på. Jeg har en teori om at børn ikke kan koncentrere sig om det hele og nogle bruger flere kræfter på at udvikle sig motorisk først og så derefter verbalt, hvor andre først udvikler sig verbalt og så motorisk er lidt senere på den. Hvordan er din datter?
Tak for dine i øvrigt så pænen ord. Også en god jul til dig og din familie. Håber at du blev lidt mindre frustreret.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske