Svar: Vægt, mælkeerstatning og gylp
13. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære LK
Jeg kan godt forstå at du er blevet urolig, især når det hos de andre børn er forløbet uden problemer.
Det lyder umiddelbart som om din sundhedsplejerske har lagt en plan for jer og følger jer med hyppige besøg, så indtil videre synes jeg at I skal følge hendes plan.
Det er normalt at børn som bliver ammet kan have lang tid imellem deres afføringer. Det skyldes at al mælken optages og at der ikke er ret mange affaldsstoffer. Et barn der bliver fuld ernæret med flaske, skal dog have afføring en gang i døgnet, da udskillelsen af affaldsstoffer er langt højere her. Da jeres datter i øjeblikket får både bryst og flaske, er det svært at sige præcist, hvor tit hun skal have afføring. Jeg synes derfor at det lyder fornuftigt at give hende laktulose i stedet for lavement.
Selv om du naturligvis har lyst til det, kan du jo ikke proppe hende med mad, og som du kan se resulterer det også i at hun gylper meget. Jeg synes derfor at du skal fortsætte med at tilbyde hende brystet. Da du har haft rigelig med mælk, hos de to foregående amninger, burde der naturligvis også være mælk nu. For at bibeholde mælkeproduktionen synes jeg derfor at du fortsat skal lægge hende til.
Det kan være en god idé at du lægger til brystet og så giver flaske efterfølgende. Det er nemmere at spise på flaske, så selvom hun bliver lidt træt, burde hun kunne tage mad på flaske efter amning.
Der kan godt være meget at se til med tre børn og stress kan medføre at mælkemængden mindskes. Prøv at se om du har mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen. Husk også at spise og drikke.
Vær opmærksom på hvor meget hun tisser. Hvis hun tisser godt så kommer der også noget ind. Det er rigtigt at børn som ligger og stirrer tomt ud i luften, godt kan mangle mad, men samtidig har hun også en alder nu der gør at hun er meget mere vågen og opmærksom og har behov for at ligge og følge med. Er det det hun gør?
Forsøg at give hende små hyppige måltider. Det er bedre at hun spiser lidt hver 2-3 time istedet for hver 4-5 time. Både fordi den hyppige amning øger mælkeproduktionen, men også fordi hendes mave har brug for lidt tilvænning til den øgede mængde mad. På flaske spiser børn tit lidt mere netop fordi det er nemmere, så pauser ind imellem og små hyppige måltider kan godt være vejen frem for jer de næste dage.
Jeg krydser fingre og håber på det bedste. Mon ikke hun har taget på, når sundhedsplejersken kommer i næste uge:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske