Brev:
Vægt, mælkeerstatning og gylp
13. december 2003
Alder:
4 mdr.
Vægt, mælkeerstatning og gylp
Vi fik en dejlig datter d. 21/8-03 og som jeg har ammet indtil for ca. 1 uge siden. Vi var da til åbent hus ved Sundhedsplejersken d. 5/12-03, som vejede hende og kunne konstatere at hun intet havde taget på siden 5/11-03. Hun havde ligeledes ej heller haft afføring i 14 dage, hvorfor det blev aftalt at jeg skulle forsøge at amme hende noget mere i døgnet, samt at vi skulle give hende et lavement, hvis ikke hun var kommet af med noget afføring de følgende dage.
Det hele endte med at hun både fik lavement og at vi var nødt til at gå over til modermælkserstatning idet hun ikke fik nok ved mig - hun blev ked af det hver gang hun skulle spise og mælken virkede tynd.
I alt er det til dato blevet til 3 lavementer: 4/12, 5/12 & 7/12.
Nu har hun fået erstatning i ca. 1 uge (siden d. 5/12 om aftenen), og vi er klar over hovedreglen i mængden (1/6 del af hendes vægt), hvilket jvf. sundhedsplejersken svarer til ca. 1 liter (hun vejede d. 5/12-03 5600g. og målte 62 cm.)
Problemet er at hun ikke spiser særligt meget, hun tager mellem 5/12: 130 ml. (start på erstatning om aftenen); 6/12: 230 ml. + bryst; 7/12: 420 ml. + bryst; 8/12: 710 ml. + bryst; 9/12: 890 ml.; 10/12: 600 ml. + bryst; 11/12: 790 ml. (en del blev dog gylpet op igen).
Dette gør samlet, at jeg selv er blevet meget usikker på om hun får hvad hun skal have og om hun tager på som hun skal. Hun er barn nr. 3 og de 2 andre gange (fødsler i 1991 & 1996) har jeg haft mere end rigelig mælk så alt dette med erstatning er nyt for mig.
Vi skal have sundhedsplejerske d. 17/12-03 hvor hun igen skal vejes og vi håber at hun har taget lidt på.
Hun virker ellers glad i løbet af dagen, men kan også have perioder hvor hun bare ligger og stirrer ud i luften.
Jeg er meget nervøs for om hun får hvad hun skal have og om der evt. er andet vi kan gøre. Hun får det modermælkserstatning der hedder NAN 1, og det skal også siges at hun får - grundet træg mave - Laktulose med 5 ml. dagligt fordelt over 2-3 gange.
Med venlig hilsen
LK